Чому так склалось, що студенти жіночої статі не так часто обирають науково-орієнтовані спеціальності, ніж представники чоловічої? Навіть у 21 столітті, яке відзначається піком розвитку цифрових технологій та наукового підґрунтя, питання про те, чи існує різниця в здібностях чоловіка та жінки, все ще обговорюється так само часто, як і раніше.
Згідно з кліше, дівчата мають невисокий рівень практичних навичок і здатності логічного мислення - якості, що асоціюються, зазвичай, із чоловіками. Однак дослідження Університету Прованс Акс-Марсель показало, що жінки-студентки менше схильні до успіхів у наукових дисциплінах, оскільки вчителі та батьки не очікують, що вони можуть досягти такого ж рівня розуміння, як їхні колеги чоловіки. Саме тому вони не отримують відповідної кількості настанов та підтримки, яка потенційно мотивує їх рухатися далі.
Але ця стаття написана не для того, щоб посіяти зерно розбрату між хлопчиками та дівчатками, чоловіками та жінками. Радше навпаки, ми спробуємо розібратися у клішованих думках та розглянемо детально можливу різницю в опануванні математики та способи їх подолання.
Математика – наука, якої статі?
Як свідчить статистика, у звичайному французькому класі, де навчаються підлітки 14-15 років, приблизно 82% дівчат мають високі оцінки з французької мови, а хлопчики - 68%.
Однак математична успішність хлопців була лише на декілька відсотків кращою, ніж у дівчат: 87% учнів чоловічої статі демонструють гарні базові математичні навички у порівняні з 86,8% учнів-дівчаток.
Таким чином, хлопці мають крихітну перевагу, але, повертаючись до стереотипної думки, таких показників не достатньо, щоб стверджувати про жіночі прогалини в точних науках.

У США дослідження, опубліковане в журналі Science Review, стверджує що, здатність учня розуміти та сприймати математику ніяк не залежить від їхньої статі.
Однак клішована думка про переваги чоловіків у вивченні точних наук до сих пір є частиною мислення багатьох батьків та вчителів.
Повертаючись до дослідження, яке було проведено в США, варто зазначити, що воно охопило 7 мільйонів учнів у 10 штатах під час стандартних щорічних іспитів.
Отже, результат очевидний і цілком правдивий: коли мова йде про математику для дітей, немає абсолютно ніякої різниці між хлопцями та дівчатами, незалежно від їх віку, класу та етнічного походження.
Зважаючи на це серйозне дослідження, виникає питання, чи потрібно прагнути до тенденції зменшити кількість хлопчиків, які вивчають математику, щоб надати дівчатам шанс розвинути свої математичні здібності та логічне мислення?
На перший погляд може здатися, що гендерний розрив у математичних класах залежить від вибору учнів, при тому, що хлопці більш схильні обирати практичні та наукові дисципліни, а дівчата віддають перевагу літературі, історії та мистецтву.
Достатньо лише подивитися на офіційні цифри: в таких індустріях, як гостьовий сервіс, соціальна допомога та навчання, домінує жіночий відсоток; а в наукових галузях роботи, навпаки – чоловічий.
Тут класний репетитор з математики!
Хто насправді підкорює математику з першого погляду
Незважаючи на відмінності у напрямках мислення, важливо визнати, що саме дівчата закінчують навчання з найкращими загальними оцінками.
З самого початку своєї навчальної кар'єри хлопчики та дівчатка відносяться до математики по-різному. У другому класі, навіть якщо всі учні вже розуміються в таких тонкощах, як лічба, визначення парних і непарних чисел, складання суми, порівняння, округлення, симетрія, визначення часу та сортування цифр за десятками та одиницями, дівчатка, зазвичай, переносять свою увагу на інші предмети (наприклад, англійська мова), а хлопчики фокусуються на математиці, прогресуючи в цій дисципліні.

Відповідно до даних Міністерства освіти у Франції лише 28% дівчат обирають науковий напрям, порівняно з 41% хлопців, тоді як 17% дівчат обирають літературні курси, порівняно з лише 5% хлопців.
Яким чином пояснити цей феномен? Чому дівчата потенційно не відчувають інтерес до математики?
Це питання аналізували та продовжують вивчати багато світових науковців. Ізабель Реньє та Паскаль Юге досліджували питання гендерної нерівності в математиці, розглядаючи репутацію жінок у математичних та наукових професіях та її вплив на вивчення математики для дітей і їхні оцінки.
Клод Стіл, визнаний психолог і професор Стенфордського університету, вивчав причини низьких балів з математики у дівчат-студенток на вступних випробуваннях до коледжу порівняно з представниками чоловічої статті. Останній провів своє дослідження, відтворивши цю ситуацію в лабораторії, проте під час свого дослідження він створив нейтральну атмосферу для здачі іспитів. І лише уявіть, як тільки акцент на математиці вилучено, чоловіки і жінки досягають абсолютно однакових балів. Результати дослідження показують, що недостатня представленість жінок в математиці зумовлена тим, що їм дещо нав’язано суспільною думкою утримуватися від вивчення наукових предметів.
Очевидно, що, на жаль, дівчатка з самого раннього дитинства мають підсвідомий страх зустрітися зі стереотипами. Отже, питання успіху в математиці не пов'язане із гендером, проте діти можуть гальмувати свій прогрес з даною дисципліною, якщо вони мають конкретні труднощі в навчанні, такі як, наприклад, дислексія.
Культурно-родинні аспекти мають значення
Найбільша частина наших знань засвоюється в дуже ранньому дитинстві. Шляхи навчання можуть відрізнятися між статями ще й на дошкільному етапі, коли діти починають усвідомлювати важливість успішного вивчення шкільної математичної дисципліни для майбутнього.
У ранньому віці хлопчики віддають перевагу математичним іграм, пов'язаним із будівництвом та активностями, які розвивають просторову уяву, тоді, як дівчатка мають більше бажання залишатися та гратися вдома, де вони часто відтворюють традиційні соціальні ролі (грають в сім'ю або магазин), що допомагає їм вдосконалювати навички усного спілкування.
Ігрова діяльність - це той спосіб, яким діти розуміють та сприймають світ навколо себе. Вчителі та батьки можуть скористатися цією дитячою суперсилою і заохочувати малечу грати в математичні ігри, щоб допомогти їм вивчити таблицю множення, числові лінії, розв’язання прикладів та закріпити знання, які вони вже вивчили в класі. Тому залучення як хлопчиків, так і дівчаток до різних активностей, що розвинуть їх логічне мислення та вмотивують любити точні науки, дуже позитивно відгукнеться в дорослому віці.

Але ж знову тут варто зупинитися і запитати себе, якщо в дорослому віці представниця прекрасної статі не має ніякого бажання залучатися до діяльності для того, щоб подолати суспільні стереотипи, чи є це нормою? Так, норма – це дуже відносна одиниця, але, якою б вона не була, завжди варто пам’ятати про свій внутрішній комфорт. Комфорт та стереотипність точно не стоять в одному логічному ланцюжку, радше навпаки – це протилежні поняття.
Отже, як можна змінити ситуацію, як зменшити стереотипний тиск? З самого раннього віку варто привчати своїх синів і дочок, що їх вподобання та інтереси важливі, незалежно від напрямку та обраної дисципліни. Не нав’язуйте та не підштовхуйте, спостерігайте та допомагайте, любіть та мотивуйте. Просто будьте поруч.
Дівчинка може стати лікарем, адвокатом, дослідником, астронавтом, так само, як і хлопчики можуть обрати гуманітарний чи творчий напрямок. Якщо ви хочете змінити дитяче ставлення до дисциплін на більш глибинному рівні, зміни повинні відбуватися повільно та продумано всередині сімейного середовища.
Коли, наприклад, діти бачать, що їхні батьки рівномірно розподіляють побутові обов'язки, чують, як тато та мама говорять один одному компліменти і пропонують допомогу у домашніх справах, то для дитини така поведінка стане нормою. Ваша малеча відчуватиме повагу та тотальну рівність сімейних ролей і відповідно для дитини буде очевидно , що не існує "чоловічої і жіночої роботи". Вона робитиме акцент на тому, що будь яка робота має бути виконана і це єдине, що має значення. Не гендер роботи, а її статус та кінцевий результат.
Твій репетитор з математики - тисни!
Такий спосіб мислення варто пристосовувати до всіх аспектів життя, включаючи математику в школі.
Якщо дівчатка вчаться з самого раннього віку, не маючи стереотипних обмежень, не хвилюючись про те, що вони мають відповідати клішованим ідеалам, то такі діти точно покажуть свої найкращі здібності у будь якій дисципліні.
Для успіху в математиці як хлопчикам, так і дівчаткам потрібен відданий вчитель математики чи репетитор, який навчить їх самомотивації, концентрації та допоможе показати користь та важливу роль даного предмету в повсякденному житті.
Як батьки, так і вчителі мають пам’ятати, що дівчата, в цілому, здаються кращими та більш старанними в навчанні через те, що їм легше концентруватися на уроках. Те ж саме може стосуватися і математики, де дівчатка отримують вищі індивідуальні оцінки, ніж хлопчики, але останні точно покажуть кращі результати в групі.
Хлопці можуть показувати себе в геометрії і отримувати вищі бали в логічних іграх через збільшену просторову уяву, однак жіночий прагматичний підхід може бути корисним у предметах, таких як алгебра.
Який би напрямок дитина не обрала, існує одне золоте правило: найбільше діти насолоджуються навчанням вдома, залучаючись підтримкою батьків чи приватного репетитора з математики.
Діти отримуватимуть задоволення від навчання, яке не нав’язане, де все йде своїм природнім шляхом, де навчання межує з грою, де дисципліна та правила перетинаються з розвагами та інтересом.
Відчуваєте, що вам та вашій малечі потрібна допомога професійного репетитора, який допоможе, пояснить та покаже математику в особливому, магічному світлі, тоді просто оберіть репетитора на платформі Superpof і спостерігайте, як ваші син чи дочка перетворюються в справжнього математичного генія.