Навчати дитину математиці - це за замовчуванням непросте завдання. Учитель цього предмету має бути людиною-оркестром: компетентним, мотивуючим, строгим, але водночас емпатичним. Саме такі якості допомагають надихати учнів та заохочувати їх до продовження освіти.
Але навчання, на жаль, це не лише про приємне та мотивуюче. Коли виникають труднощі з письмом і читанням, то вони впливають і на вивчення математики.
Дислексія або розлад читання - це вада навчання, що викликає проблеми із читанням, письмом, орфографією та сприйняттям інформації.
Дислексія та її менш відомі родичі - дискалькулія, дисграфія та диспраксія не тільки завдають шкоди академічній кар'єрі людини, але і повсякденному життю через вплив на короткострокову та робочу пам'ять, концентрацію та організацію.
Дислексія , що зазвичай асоціюється із розладом читання, також впливає і на розуміння дитиною математичних концепцій.

Щоб в учня були всі можливі шанси на успіх, незалежно від його віку, практикуючі експерти рекомендують використовувати багатосенсорний підхід до їх навчання для того, щоб інформація надходила через різні канали.
Так само, як деякі люди вчаться шляхом візуального сприйняття, а інші - діями, у людей із розладом читання є свої власні варіації навчання, які, зазвичай, стають результативними, якщо інформація повторюється різними методами.
Саме багатосенсорний підхід до уроків математики використовує такі відчуття, як зір, слух, дотики та рухи для передачі та фіксування інформації.
Картинки та час – асистенти, а не вороги
При викладанні математики дислексичному учневі ви повинні переносити весь фокус (максимально) на візуалізацію матеріалу. Використовуйте яскраві картки для повторення формул і відпрацювання їх на практиці, наприклад.
Додайте цікаві активності до своїх уроків. Через труднощі з концентрацією, гра в розумові математичні ігри може бути корисною для учнів із розладом читання, оскільки це залучає їх до процесу навчання без особливого перевантаження. В нагоді стануть і веб-сайти математичних ігор, які допоможуть навчити дітей розв'язувати математичні задачі у цікавий спосіб, лічити та визначати час, розбиратися з порядком виконання операцій та вивчити таблицю множення, додавати та віднімати, множити та ділити.
З боку учня з розладом читання такий підхід до навчання цікавіший та винагороджується двічі, оскільки виконання навчальних ігор і математичних головоломок супроводжується відчуттям досягнення. А такі позитивні відчуття точно допоможуть покращити самооцінку та віру в свої можливості та математичні навички.

Кольори також можуть бути надзвичайно корисними для дітей із дислексією та іншими дотичними особливостями, оскільки вони служать візуальною підказкою, яку можна використовувати для організації матеріалів з метою повторення тем чи групування і відмінювання ідей.
Колір можна використовувати і для більш групового загалу: на дошці можна продемонструвати, наприклад, десяткові числа певним кольором. Пам’ятайте, що колір в такому випадку дійсно має значення, так як деякі дислексичні люди особливо чутливі до вигляду чорних чорнил на білому папері.
Дислексія може впливати на здатність утримувати та обробляти інформацію, особливо, як вже було згадано, короткострокову та робочу види пам'яті. Для подолання цих труднощів вчителям математики рекомендується надавати друковані матеріали та конспекти розділів як можливі візуальні допоміжні засоби під час повторення. Візуальні маркери такі як номери, маркери та зірочки, можна використовувати для виділення найважливішої інформації.
У людей з дислексією слабо розвинуте відчуття минулого часу, тому їм важко концентруватися протягом довгого періоду. Такі діти легко відволікатимуться, якщо їм доведеться слухати вчителя 15 хвилин або ж дивитися відео 10 хвилин. Пам’ятайте, що у дислексичних людей погано розвинена короткострокова пам'ять, що може ускладнити ведення записів та виконання інструкцій.
Класний репетитор з математики вже чекає на тебе!
Три помічних кита
Терпіння
Найбанальніша, але ключова порада – запасіться терпінням і не поспішайте: дозвольте учневі спокійно переписати нотатки з дошки та вести конспекти. Будьте певні та обов’язково перевірте, що учень повністю зрозумів розділ, перш ніж перейти до наступного. Повторюйте інструкції стільки разів, скільки потрібно, наголошуючи основні слова і терміни для того, щоб учень опанував відповідну математичну мову.
Концентрація і мотивація
Робіть достатньо перерв, так як учні з дислексією продуктивніші, коли вони концентруються лише протягом коротких періодів часу і мають можливість рухатись далі у своєму комфортному (для кожного особисто) темпі. Дітям з розладом читання вкрай корисно рухатися та чергувати математичні завдання, тому будьте готові регулярно змінювати теми. Це допомагає утримувати увагу учнів на тому, що вони вивчають, оскільки в такий спосіб інформація завжди здається новою.
Важливо нагадувати собі, що дислексія не заважає навчанню, а просто сповільнює процес. Однак, з терпінням вчителя і мотивацією учня, а також чітким розумінням поставленої задачі, можна здійснити шалений прогрес і досягти мети – полюбити математику і розумітися на ній.
Організовуй та структуруй і навпаки
Викладаючи математику учневі з розладом читання, важливо допомогти йому зрозуміти зміст курсу та ключової ідеї, шляхом організації чіткого плану. Такий спосіб допоможе їм структурувати чіткі думки та загальне розуміння, надаючи візуальне представлення того, як поодинокі теми пов'язані між собою.

Деякі приклади моделей такої систематизації включають:
- Кольорова система: організовуйте теми за допомогою кольорів, щоб учневі було легше отримувати доступ до попередніх записів і робочих аркушів.
- Дотримуйтеся розкладу: дислексичним підопічним важко уявляти своє майбутнє, тому розклад може допомогти їм готуватися до наступного дня. Створіть для них календар, який можна розмістити на стіні кімнати для швидкого перегляду та внесення змін, якщо це необхідно.
- Використання зошиту: заохочуйте використання робочого зошиту для того, щоб всі робочі аркуші та домашні завдання були в одному місці, зменшуючи тим самим ризик втрати напрацьованого та кращої орієнтації в навчальному просторі.
Цікаві уроки математики тут!
Коротко про головне
Забезпечуючи різноманітними математичними ресурсами учнів з дислексією, такий підхід вже потенційно має лише одні переваги: комфорт під час навчального процесу, створення безпечного простору та готовність отримати допомогу з боку вчителя.
Основні поради щодо викладання математики дітям із дислексією:
- Не використовуйте заплутані роздаткові матеріали для читання під час повторення.
- На початку кожного уроку підбивайте підсумки того, що вивчалося на попередньому уроці.
- Розбивайте всі дії на невеликі кроки, надаючи візуальні підказки для того, щоб учні могли слідкувати за ними.
- Використовуйте кольори під час викладання та виділяйте ключові слова.
- Регулярно повторюйте теми, які вивчалися на попередніх уроках, щоб дати учням можливість закріпити свої знання.
- Розподіляйте домашні завдання таким чином, щоб учням з дислексією було достатньо часу зрозуміти. Наприклад, замість вивчення трьох теорем протягом двох тижнів, вивчайте одну теорему на тиждень і обов’язково перевіряйте знання учня, переходячи до наступної теми.
- Допомагайте учням запам'ятовувати основні елементи курсу та виділяйте їм достатньо часу для того, щоб вони мали змогу нотувати ключові моменти в розділі у вигляді діаграмам, графіків та малюнків. В процесі такого візуального навчання учень створить свою теку з власними нотатками, які зможе використовувати для комфортного повторення.
- По закінченню кожного уроку складайте простий перелік основних моментів, наголошуючи важливе. Мета - розбити урок на логічні секції.
Незалежно від віку, допомога дитині із дислексією в математиці рідко буває легким завданням, однак така праця винагороджується шалено. Багато учнів різних вікових категорій вважають математичні концепції важкими для засвоєння, особливо, коли вони випереджають в такій дисципліні своїх однолітків та однокласників. Не нехтуйте допомогою репетитора, навіть якщо це буде декілька додаткових уроків для пояснення та аналізу найтяжчого.

Коли мова йде про викладання математики дітям із дислексією, важливі не лише знання предмету, але і здатність надавати підтримку тим способом, що корисний для такого учня.
Терпіння має найважливіше значення і офіційно займає перше місце, так само, як і усвідомлення того, чому сильні та слабкі сторони дислексичних учнів такі інші і такі особливі. Наприклад, учні з розладами читання іноді говорять дуже швидко, оскільки у них краще розвинені візуальне сприйняття і уява, але, коли мова йде про читання, вони можуть бути дуже повільними.
Чим більше візуальних допоміжних засобів ви надаєте дислексичному учневі, тим, ймовірніше, він зможе зрозуміти та запам'ятати те, що йому намагаються донести та навчити його. Дозвольте таким дітям використовувати графічний або лінійований папір для розв'язання математичних задач, а також не нехтуйте і кольоровим папером, як можливим для конспектів і нотаток.
Лінійований папір особливо корисний для відстеження проблеми горизонтально чи вертикально, залежно від типу математичного питання.
Будьте стовідсотковим емпатом на уроках математики, це має стати вашою суперсилою та зброєю.
Пояснюйте, не поспішайте, давайте зрозумілі інструкції та мотивуйте, пам'ятаючи, що перед вами особливі учні, талановиті, але особливі.
Уникайте використання занадто складної лексики, яка наповнена незрозумілими термінами, що введуть таких особливих дітей в панічний стан, віддавайте перевагу візуальним прикладам, де все чітко, просто і яскраво. Дислексія і так за замовчуванням означає «труднощі зі словами», тому не варто ускладнювати і без того складний предмет – упростіть його, зробіть математику доступною. Ви вчитеся разом зі своїми учнями терпінню, розумінню та режиму навчального уповільнення заради спільної мети.









