Вам може здаватися, що кар’єра в програмуванні для людей, які люблять обчислення та всілякі рівняння. Мені от так довго здавалося, тому я в бік ІТ навіть і не дивилася. Якщо ви не фанатієте від математичних операцій, не викреслюйте свою кандидатуру з списку потенційних айтівців! Реальність така, що програмістами можуть стати навіть ті, хто не має спеціальної математичної підготовки. Дізнавшись, як часто математика використовується у роботі розробника, ви зможете вирішити: «Чи підходить мені професія розробника?».
На хвилину відволічемося і припустимо, що ви учень середньої школи на порозі випуску з 9 чи 11 класу, і ви вирішили не марнувати часу і одразу пірнути в ІТ. Які предмети потрібно здавати, щоб вступати до технічного ВНЗ?
Якщо ви учень 9 класу
Після 9 класу можна вчитися на програміста у коледжі або технікумі. У більшості закладів є денна, заочна та дистанційна форми навчання.
Для вступу на бюджет після 9-го класу потрібно пройти індивідуальну співбесіду. Для вступу на контракт необхідно написати мотиваційний лист.
Тривалість навчання у коледжі - 3 роки 10 місяців. Після закінчення коледжу, можна вступити одразу на другий курс до університету або інституту.
Якщо ви учень 11 класу
У 2022 році при вступі на бюджет на факультет «Інформаційні технології» потрібно мати сертифікат ЗНО 2019 - 2021 років або результат НМТ - 2022. Національний мультипредметний тест містить 60 завдань з предметів:
- українська мова;
- математика;
- історія України.
Отже, школярам математику вчити і здавати потрібно, щоб здобути вищу освіту у сфері ІТ. Що ж до дорослих? Якщо вам цікаво, чи кодування вимагає математики і чи є якась окрема математика для програмістів, читайте далі. Відповідь може вас здивувати.
Я філолог, не говоріть мені про числа!
Ольга Поліщук не дуже любила математику в школі. Однак пізніше вона зрозуміла, що хоче створювати круті речі за допомогою ІТ технологій. Тут вона й задумалася, чи кодування вимагає знання математики, і чи могла б вона навчитися програмувати, навіть якщо їй цей предмет в школі не подобався.

До слова, Ольга вирішила, що їй потрібна підтримка, щоб реалізувати свою технічну кар’єру, і знайшла собі офігенського репетитора з програмування на Superprof, щоб отримати всі навички, необхідні для того, щоб працювати розробником. Вона також дізналася, що їй не обов’язково мати високі математичні навички, щоб отримати роботу своєї мрії.
Ого! Нічого собі! Ви це дійсно щойно прочитали? Міф розвіяно. Видихаємо
«У школі я не любила математику. Мене також не цікавила фізика чи хімія. Мені було важко в школі», – каже Ольга, яка зараз працює фронтенд розробницею. «Мій репетитор на Superprof допоміг мені полюбити навчання. Одна з головних речей, яких мене навчив мій репетитор програмування, це як вирішити проблему».
І правильно зробив, що навчив, додам я від себе, бо виявляється, що саме вміння вирішувати проблеми, а не всі існуючі розділи математики, запхані в голову людини, роблять девелопера успішним.

Як і Ольга, ви будете здивовані, дізнавшись, що програмування – це різноманітна сфера. Їй потрібні люди різного походження – включно з людьми, які не любили математику в школі.
Можливо, вам знадобитися не так багато знань та навичок з математики, як ви собі уявляєте. Насправді, ви, скоріш за все, вже маєте всі необхідні математичні навички, які вам знадобляться в майбутньому.
Чи потрібна математика для кодування? І якщо так, то на якому рівні? Давайте дізнаємось.
А ось тут програмування онлайн - не прогавте!
Математика для програмістів: вчити чи не вчити?

Перше питання, яке отримує репетитор з програмування: «Чи потрібна програмістам математика?» або «Чи включає кодування математику?». Пряма відповідь: так, але не в таких масштабах, як вам здається. Щоб стати хорошим розробником програмного забезпечення, вам не обов’язково добре володіти математикою. Ураааааа! Це хороша новина, правда?
Хоча деякі галузі програмування вимагають від девелопера глибоких знань математики (наприклад, розробка ігор або машинне навчання (Machine Learning)), вам не потрібні розширені математичні навички для більшості завдань кодування. Вам знадобляться лише базові математичні навички, а також уміння розв’язувати задачі. Те, що вам точно знадобиться, так це технічні навички, щоб створювати загальне програмне забезпечення або кодувати веб-інтерфейси.
«Бути хорошим програмістом – це більше про критичне мислення та вирішення проблем, ніж про математичні навички», – каже Михайло Кривоніс, старший розробник в Trinetix. «Коли я почав кодувати, я був шокований, що мені всього-на-всього потрібні базові знання математики, як-от порядок операцій, розуміння базової алгебри з використанням змінних та формул і знання того, як реалізувати вбудовані математичні функції, які є в мовах програмування».
Цих базових математичних навичок достатньо, щоб отримати інші навички, необхідні для таких вакансій, як веброзробник (фронтенд/бекенд девелопер) та девелопер ПЗ. «Це не означає, що математика не важлива, це означає, що більшість математики вже зроблено за вас. Ви просто повинні знати, як те, що вже зроблено до вас, реалізувати, щоб вирішити проблему».
Програмування з нуля легко!!
Математика для девелоперів: навички, які вам потрібні

Кодування є надзвичайно логічним та методичним робочим простором. Як веброзробник чи програміст, ви використовуватимете свої навички, щоб логічно вирішувати проблеми та будувати надійні рішення цих проблем. Тож відкладіть калькулятор! Вам не доведеться щодня виконувати обчислення та інші математичні операції.
Хоча глибокі знання математики не обов’язкові, щоб розпочати кар’єру ІТ, знання основ математики допоможуть використовувати наявні інструменти для вирішення наявних проблем.
Тож, які ці базові знання математики, які необхідні для кодування?
Алгебра для програмування
Оскільки мови програмування є алгебраїчними, вони використовують змінні, функції та операції для визначення та вирішення проблем. Хороша новина полягає в тому, що ви, напевно, вивчали алгебру в середній або старшій школі.
Нехай вас не лякає термін «алгебра». Тут передбачають стандартну арифметику, оскільки базові операції додавання, віднімання, множення та ділення використовуються майже в кожній програмі, яку ви будете писати. Якщо ви зі школи володієте цими базовими математичними діями, ця навичка допоможе логічно підійти до проблем і розвинути мислення програміста.
Бінарна математика та Булева алгебра для програмування
Бінарна математика є основою інформатики, оскільки комп’ютери використовують 1 та 0 для представлення всього, починаючи від тексту, пікселів, чисел і символів. Система логіки, яку вони використовують для виконання двійкових інструкцій, – це Булева логіка, де 1 означає істину, а 0 означає хибність.
Ви коли-небудь замислювалися над тим, як працюють процесори та мікросхеми вашого комп’ютера? Або чому в графічному дизайні кольорам присвоюється певний номер? Це і є Булева алгебра та логічні ворота в роботі.
Як Булева логіка застосовується програмістами? Більшість сучасних комп’ютерних програм використовують Булеву логіку для щоденного прийняття рішень. Логічне значення також є фундаментальним компонентом майже в усіх мовах програмування. Як початківець у програмуванні, розуміння основ Булевої алгебри не лише допоможе вам у роботі з програмуванням, але й змусить напружити свої логічні м’язи! Тобто тренуватиме гнучність вашого мислення, а це завжди корисно!
Не хвилюйтеся, якщо ви ніколи раніше не чули термін «Булева логіка». Ви дізнаєтесь, як застосовувати цей тип логіки, навчаючись кодувати. Уроки веброзробки Full Stack (наприклад) від репетиторів Superprof навчать вас застосовувати логіку та бінарну математику на практиці.
Коли знадобляться просунуті знання математики?

Для певних галузей ІТ, як-от наука про дані (Data Science) та розробка ігор, вам знадобляться поглиблені знання математики. Навіть якщо ви не плануєте розробляти ігри чи створювати програмне забезпечення для графічного дизайну, початкове розуміння передових математичних концепцій точно допоможуть вашій кар’єрі і зроблять вас цінним колегою.
Геометрія
Ми вже з’ясували, що комп’ютери розмовляють мовою чисел. Мовою чисел графіки є геометрія, яка має справу з математикою форм. Програмування графіки – наприклад, для відеоігор, мультимедіа та анімації – потребує глибокого володіння поняттями з геометрії.
Хороша новина полягає в тому, що вам не потрібно запам’ятовувати формули. Ці відомості вже є у величезних бібліотеках, і ви завжди можете знайти потрібну інформацію.
Обчислення
Вміння робити обчислення – це надважливий інструмент для програмістів, які хочуть спеціалізуватися на відеоіграх і машинному навчанні (Machine Learning). Обчислення використовується в усьому: від моделювання рухів до, власне, алгоритмів машинного навчання.
Розрахунки використовується в багатьох галузях ІТ, включаючи машинне навчання, інтелектуальний аналіз даних, наукові обчислення, обробку зображень (Image Processing) і створення графічних і фізичних механізмів для відеоігор, включаючи 3D-візуальні ефекти для моделювання.
Лінійна алгебра
Коли ви користуєтеся цифровими камерами чи програмним забезпеченням для редагування фотографій; коли граєте у відеоігри чи навіть виконуєте пошук у браузері, ви працюєте з інструментами, побудованими на основі лінійної алгебри. Для будь-якого виду науки про дані або аналізу необхідна міцна основа лінійної алгебри, оскільки дані для аналізу часто представлені за допомогою певного розташування інформації, відомого як матриця або матриці. Матриці також використовуються в розробці ігор, оскільки будь-яка проблема програмування, яка може бути виражена у вигляді матриці, допомагає підвищити ефективність програми. Алгоритми машинного навчання також значною мірою покладаються на лінійну алгебру.
Хоча девелоперу з інших дисциплін, таких як веб-розробка та фронтенд розробка, не обов’язково бути фахівцем з лінійної алгебри, розуміння концепцій допоможе вам знайти та використовувати правильні інструменти для вирішення проблем на просунутому рівні.
Теорія графів
Теорія графів – розділ математики, що вивчає властивості графів.
Наочно граф можна уявити як геометричну конфігурацію, яка складається з точок (вершини) сполучених лініями (ребрами)
Від Інтернету до GPS теорія графів використовується майже в усіх мережевих технологіях. Фактично, перший алгоритм Google для впорядкування результатів пошуку, PageRank, був створений за допомогою теорії графів.
Теорія графів – це дослідження зв’язків між вузлами. Також її можна використовувати для вирішення складних проблем, ілюструючи їх за допомогою графів. Подумайте, як ваш GPS обчислює найкоротший маршрут між двома точками на карті? Це теорія графів в роботі, і, хоча це не є обов’язковим для початківців, знання цієї теорії допоможе відточити навички розв’язання проблем як девелопера.
Які айті технології не потребують знання математики або ким ви можете працювати, якщо не любите математику?

Ви не фанат математики від слова взагалі? Це не проблема. Для вас є багато кар’єрних шляхів з великим потенціалом, де математику потрібно знати ну дуже трішечки.
І так, погнали!
Проджект менеджмент (Project Management)
PM – проджект менеджери планують, організовують та інтегрують багатофункціональні проєкти в області інформаційних технологій. Ці проєкти є значними за обсягом і впливом. Вони координують роботу інших ІТ-спеціалістів та адміністративного персоналу, щоб створити нову частину або систему програмного забезпечення. Основними елементами роботи є організація людей і часових ресурсів, а також спостереження за проєктом від початку до завершення.
Веброзробка (Web Development)
Розробники працюють у гнучких командах, створюючи рішення для складних проблем. Ви будете писати код для розробки програм і веб-сайтів разом з іншими інженерами. Це означає, що ви повинні бути хорошим командним гравцем, уміти логічно мислити та чітко володіти практикою розробки програмного забезпечення. Що вам не потрібно, то це глибокі знання математики.
Якщо ви розглядаєте кар’єру в галузі веброзробки, на уроках програмування на Superprof вас навчать всьому, що потрібно, щоб отримати чудову роботу девелопера.
Це чудова сфера, якщо ви шукаєте роботу, яка матиме попит протягом багатьох років. За оцінками Бюро статистики праці (Bureau of Labor Statistics), попит на розробників програмного забезпечення зросте на 22% до 2030 року.
Інженерія із забезпечення якості (Quality Assurance Engineering)
Інженери із забезпечення якості (QA) гарантують, що програми та програмне забезпечення працюють так, як вони повинні. Як QA ви повинні будете тестували розроблене програмне забезпечення за допомогою методів автоматизації програмного забезпечення та критично це ПЗ оцінювати.
«Хороше око» на деталі, навички проводити дослідження і знання програмування та автоматизації ПЗ є вирішальними, щоб досягти успіху на цій посаді. Але при цьому, не потрібно мати якісь спеціальні знання математики. Вам потрібно буде розуміти програмування, тому повчитися у репетиторів програмування на Superprof за напрямком девелопер повного стеку (Full Stack Web), вам потрібно буде. Репетитор підготує вас до ролі інженера із забезпечення якості (QA).
Девопс інженерія (DevOps Engineering)
DevOps-інженер – це людина, яка керує командою інженерів програмного забезпечення, пришвидшуючи процес розробки, щоб зробити його ефективнішим і продуктивнішим. Зазвичай вони чудово володіють кількома мовами програмування та операційними системами та здатні цілісно бачити весь процес розробки.
Незважаючи на те, що це складна робота, інженери DevOps практично не використовують передову математику у своїй повсякденній роботі.
Всі карти на столі. Посада в сфері ІТ знайдеться для кожного і зовсім не важливо любите ви математику чи ні. Але для того, щоб 100% розпочати кар'єру, скористайтеся допомогою ментора, людини, яка з особистого досвіду знає, що таке працювати в ІТ і готова ділитися з вами своїми знаннями. Шукайте ментора тут і починайте нову віху свого життя!