Ви хочете вивчати музику та музичну грамоту? Тоді вам доведеться засвоїти певні поняття основної теорії музики. Можна грати на музичному інструменті, не маючи знань про музичну теорію, але це має свої межі. У будь-якому випадку кожен музикант займається сольфеджіо, навіть той, хто стверджує, що не знає його: грає акорди чи мелодію в ритмі, читає чи пише ноти на партитурі... Все це є частиною музичного навчання. Тому сольфеджіо є неминучою та необхідною дисципліною, і з нею ви швидше навчитеся та зрозумієте, що граєте.
З чого почати вивчати сольфеджіо
Спершу, як і в будь-якій іншій дисципліні, визначте свої цілі та пріоритети. Для чого вам це? Ви збираєтеся підкорити музичний Олімп чи перевершити подругу в караоке? Бажаєте розвинути музичний смак і побачити логіку Баха? Чи хочете навчитися підбирати мелодії на музичному інструменті?
Вибір місць, де можна пройти навчання, великий, починаючи від музичної школи і закінчуючи вищими навчальними закладами з музичною спеціалізацією. І не забудьте про приватні уроки сольфеджіо у своєму місті!
Є варіант простіше: купити спеціальний посібник або довідник і спробувати вивчити сольфеджіо самостійно. Асортимент літератури широкий, ціни демократичні, можна навіть знайти підручники з пояснювальними ілюстраціями. Завітайте до букіністів, часто у них на розкладках можна знайти справжні перли за смішні гроші.
А ще є відеоуроки на YouTube з цікавими (або принаймні зрозумілими) поясненнями важливості і користі навчання сольфеджіо, теорією та практичними вправами. А добірку онлайн додатків для сольфеджіо ми уже підготували за посиланням!
Що потрібно для уроків сольфеджіо?
Отже, ви визначилися з методикою і способом навчання. Тепер кілька слів про те, що учневі потрібно мати на уроці музичної грамоти. Або, на самому початку, на уроці нотної грамоти.
Неодмінні атрибути: нотний зошит, простий олівець, ластик, ручка. Нотний зошит може бути різного формату і розміру. Головне в ньому – надрукований нотний стан: п’ять паралельних горизонтальних ліній, на яких уже учень записуватиме ноти. До речі, ви знали, що перший нотний стан містив усього чотири лінії? Більше з історії сольфеджіо в іншій нашій статті!
Деякі учителі рекомендують ще завести окремий зошит для правил, але я впевнена, що якщо ви їх запишете у нотному зошиті, то не порушите всесвітньої гармонії, навпаки: у вас буде і теоретична частина, і одразу приклади з вправами.

Уроки у музичній школі, наприклад, тривають близько години один раз на тиждень. Зазвичай цього достатньо, бо в основному до музичної школи йдуть не за ґрунтовними знаннями квартсекстакордів, а за вмінням грати на інструменті і уроками вокалу. Але якщо ви початківець і починаєте навчання музики з нуля, то приділіть особливу увагу нотній грамоті.
Нотна грамота для початківців
Тим, хто вирішив пізнати в музиці хоч що-небудь серйозне, не уникнути знайомства з різними нотними записами. Тож ми розкажемо про те, як навчитися читати ноти і зрозумівши ті логічні принципи, на яких базується нотна грамота.
Що входить в поняття нотної грамоти? Це все те, що відноситься до запису і читання нот; це така своєрідна мова, яка зрозуміла всім музикантам Європи і Америки. Як відомо, кожен музичний звук визначається чотирма фізичними властивостями: висотою, тривалістю, гучністю і тембром. І за допомогою нотного запису музикант отримує інформацію про всі ці чотири властивості того звуку, який він збирається заспівати або зіграти на музичному інструменті.
Я пропоную розібратися з тим, як відображається в нотному записі кожна з властивостей музичного звуку.
Висота звуку
Весь ряд музичних звуків збудований в єдину систему – звукоряд. Тобто такий ряд, в якому всі звуки слідують один за одним по порядку, від найнижчих до найвищих або навпаки. Як у гамі! Звукоряд розділяється на октави – відрізки музичного звукоряду, кожен з яких містить набір однакових за назвою нот – до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
Для запису і читання нот використовують нотний стан – це рядок для запису нот у вигляді п'яти паралельних лінійок. Будь-які ноти звукоряду записуються на нотному стані: на лінійках, під лінійками або над ними (ну і, природно, між лінійками). Лінійки прийнято нумерувати від низу до верху.

Самі ноти позначаються головками овальної форми. Якщо для запису ноти не вистачає основних п'яти лінійок, то для них вводяться спеціальні додаткові лінійки. Чим вище нота звучить, тим вище вона розташовується і на лінійках.
Також вам можуть трапитися цікаві позначки біля нот: дієз (схожий на рещітку), бемоль (як краплинка на паличці) і бекар (недописаний дієз). Дієз підвищує ноту, біля якої стоїть, на півтона. Бемоль – на півтона понижує звук. Бекар – скасовує «дієзність» і «бемольність».
Тривалість
Тривалість кожної ноти відноситься до області музичного часу, яке представляє собою безперервний рух з однієї і тієї ж швидкістю рівних часток, які можна порівняти з мірним биттям пульсу. Зазвичай одна така доля асоціюється з четвертною по тривалості нотою.
Звичайно, в музиці використовуються і більш дрібні долі. І ви вже зрозуміли, що кожна нова, більш дрібна доля, виходить в ході ділення цілої ноти на число 2 n-го ступеня: 2, 4, 8, 16, 32 і т.д. Так, цілу ноту ми можемо розділити не тільки на 4 четвертні, але з рівним успіхом і на 8 восьмих або 16 шістнадцятих нот.

Музичний час дуже добре організовано, і в його організації, крім нот різної тривалості, беруть участь більші одиниці – такти. Це відрізки, які містять точно задане число долей. Такти виділяються візуально шляхом відділу одного від іншого вертикальної тактовою рискою. Кількість часток в тактах і тривалість кожної з них відбивається в нотах за допомогою числового розміру.
Розмір можна побачити біля скрипкового або басового ключа, часто він виражається у вигляді такого собі дробу. У всіх розмірах верхні цифри означають кількість долей у такті, а нижні – тривалість цих долей.
Наприклад, при розмірі 2/4 ми маємо по 2 четвертних ноти в кожному такті, або 4 восьмих, або 8 шістнадцятих. Традиційно перша доля акцентується. Певні музичні жанри мають свої розміри: так, вальс завжди грається у розмірі три чверті, марш – на чотири чверті. Ну ж бо, пригадайте будь-який вальс Штрауса і прислухайтеся до ритму!
Гучність
Як грати той чи інший фрагмент твору, зазначено просто у нотах. Тут все не дуже складно, особливо якщо ви трохи говорите італійською, з якої усі терміни і запозичено. Ось які позначки ви зустрінете:
| Знак | Написання італійською | Вимова | Значення українською |
|---|---|---|---|
| f | forte | форте | голосно |
| p | piano | піано | тихо |
| ff | fortissimo | фортісімо | дуже голосно |
| pp | pianissimo | піанісімо | дуже тихо |
| mf | mezzo forte | мецо форте | помірно голосно |
| mp | mezzo piano | мецо піано | помірно тихо |
Тембр звуків – це область, яка нотною грамотою для початківців майже зовсім не зачіпається. Однак, як правило, в нотах є різні вказівки з цього приводу. Найпростіше – назва інструменту або голосу, для якого призначений даний твір. Найскладніше пов'язане з технікою гри (наприклад, включення і виключення педалей на роялі) або з прийомами видобування звуку (наприклад, флажолети на скрипці).
На цьому зупинимося, бо хоч ви і багато вже дізналися про ноти, чимало ще вам належить засвоїти. І з досвіду скажу: краще звернутися до фахівця. Багато сайтів, наприклад Superprof, пропонують широкий вибір вчителів теорії музики вдома або навіть за допомогою вебкамери.
Сольфеджіо для дітей
Користь від відвідування музичних занять важко переоцінити. Діти часто відвідують позакласні заходи, секцій та гуртки, то чому ж не запропонувати дитині займатися музикою? Приватні студії та державні музичні школи пропонують комплексне навчання, яке може дати різні перспективи: теорія музики, навчання грі на музичному інструменті, спів у хорі чи гра в оркестрі.
Музика – це паливо для розуму та серця, тому відвідування уроків музики дозволяє дітям зняти напругу, а також виховує емоційність та естетичний смак.
Як ви зрозуміли, без сольфеджіо неможливо навчитися читати ноти, а без нот неможливо заграти ні на фортепіано, ні на скрипці, ні на домрі. Але уроки музичної грамоти для діток мають відрізнятися від уроків для дорослих початківців.
Початок навчання дитини у школі часто стає стресогенним рубежем, оскільки за її межами залишається гра — фундаментальна людська потреба (дефіцит гри в дитинстві, як стверджують психологи, потім переростає в “синдром дитини, що не дограла”). Це значить, що можна і треба включити гру у зміст уроку, щоб стимулювати і активізувати художні здібності і можливості дитини.
Ось кілька прикладів ігрової активності на сольфеджіо:
«Луна»
Доцільна на початковому етапі розвитку почуття ритму, для роботи з групою дітей. Завдання: точне відтворення запропонованих вчителем (потім дітьми) ритмічних фігур, ритмічних блоків тощо. Запропонований ритмічний малюнок необхідно не лише проплескувати долонями, а і відтворювати у різних тембрах, різною силою звуку (плескання, клацання, притупування обома або лівою, правою ногою). Така робота активізує увагу учнів, виховує швидкість реакції, координує рухові функції тіла.

“Справжня луна”
Завдання: точно відтворити ритм лише останнього такту мотиву, фрази, речення, усієї мелодії, яку виконує вчитель. Ритмічні блоки можуть бути із знайомого матеріалу, незнайомого, носити імпровізаційний характер. Варто зауважити, що ця гра також добре розвиває внутрішній слух.
“Зіпсована луна”
Учень, який дістає роль “зіпсованої луни”, має виконати запропоновані вчителем ритмічні малюнки в протилежному вигляді (контрастна динаміка, темп). Якщо ритмічний малюнок відтворюється голосом, змінюється штрих, голосна, або склад. Зіпсованим може бути ритм одного з тактів мелодії, на що повинні відреагувати інші діти в групі.
«Маленький композитор»
Досить цікавими для молодших школярів є такі форми роботи, які торкаються творчої сфери дитини. Так, їм подобається фантазувати, приміряти на себе образ іншої людини, персонажа тощо. Завдання полягає у тому, що діти мають до запропонованого тексту (приказки, прислів'я, невеликі вірші) дібрати різні варіанти ритмічних малюнків, вміти озвучити їх в різних комбінаціях, записати. В процесі такої роботи діти можуть обирати собі певне умовне ім’я, прізвище, визначати статус, звання, інші “регалії”. Наприклад: імена відомих композиторів, звання кавалера ордена “Найкращий музикант світу” або “Найталановитіший композитор Всесвіту” тощо, оскільки ці моменти слугуватимуть своєрідними ігровими, фантазійними стимулами, що сприятимуть активізації навчальної діяльності дітей.
Музику можна вивчати у будь-якому віці, тож не зволікайте, записуйтесь на перше безкоштовне заняття з репетитором по сольфеджіо і складіть уже конкуренцію Гаррі Стайлзу!










Дякую за статтю! Змістовно і конкретно по ділу!
Дякуємо за увагу до платформи!
МИР вам ! Поки що сподобалося – все ясно…
“Як Бог Дасть Жити”- продовжу👋