Дитина від свого народження і до свого свідомого походу в школу сповнена природніх таємниць, які вже давно не є таємницями. Але ж, не дивлячись на факт, що всі умовні та безумовні рефлекси, біологічні процеси та внутрішні механізми в людському тілі працюють однаково, кожен малюк є унікальним. І не лише для своїх батьків.
Усі основи основ формуються в дошкільному віці, в тому числі і мислення, як базова одиниця розумових процесів. Від свого народження і до 6 років малюк не лише насолоджується дитинством, але й проживає свідомо та не свідомого найякісніші та найважливіші аспекти розвитку: фізичного, емоційного та ментального. Безумовно, мислення відіграє одну з найважливіших ролей в становленні здорової особистості, та перш, ніж детально розбирати усі тонкості його становлення та розвитку у дитини, давайте розглянемо, що ж таке мислення взагалі і чому воно є ключовою рушійною силою для розвитку і функціонування свідомої особистості.

Що таке мислення у дошкільника?
Малюк-дошколярик досліджує навколишній світ нон-стоп, починаючи з перших днів свого життя. Візуальний контакт, фокусування на яскравих предметах, плач та незграбні рухи – все це є елементами пізнавання та набуття свого власного досвіду. Дотики, звуки, рухи – все має величезне значення для новонародженого, бо саме в такий спосіб він і набуває той самий особистий досвід, який з кожним днем ускладнюється та стає більш комплексним та глибоким.
В процесі набуття та становлення такого досвіду розвивається і мислення, як ключовий психічний процес, що невід’ємно пов'язаний з мовленням. Отож, мислення дошколярика – це психічний процес, що виникає у малюка на основі чуттєвого пізнання та відкриття нового в оточуючому середовищі. В процесі відкриття відбуваються відображення, аналіз та узагальнення отриманої інформації спочатку на досить примітивному рівні, який є достатнім для малюка. Але з дорослішанням дитини ускладнюється і мислення, як процес точкового та узагальненого сприйняття та пізнання предметів, об’єктів та явищ.
В два роки дитина виглядає досить некерованою, але саме в цьому віці відбувається майже «прорив» на біологічному та емоційному рівнях, тому що в два роки малюк починає використовувати уяву. Він вже може уявляти та придумувати, але так як дитина в цьому віці ще не володіє усіма навичками мислення та не знає, як саме використовувати їх на дії, практично, то такий дисбаланс часто призводить до гніву та яскраво-виражених негативних емоцій.
Вже знаєте, що таке підготовка до школи івано франківськ?
Класифікація типів мислення та етапи його розвитку у дошкільному віці
У віці від 1 до 2х років діти мислять діями та виражають свої емоції та настрій також через дії. Саме тому в цьому віковому проміжку психологи відводять особливе місце розвиткові наочно-дійового мислення. Цей термін може прозвучати досить науково, але якщо його поділити на окремі слова, то стає зрозуміло, що в основі лежать два ключових поняття: наочність та дія.
Наочність проявляється в фокусуванні малюка до двох років на яскравих предметах та об’єктах, що виділяються з оточуючого середовища своїми зовнішніми якостями. Після знаходження та фокусування особливого предмета малюк намагається взаємодіяти з ним: взяти кільце та насадити його на стержень, скласти пірамідку з кольорових кубиків, кидати м’яч, який відскакує від підлоги та інші прості, на перший погляд, дії.
В цьому віковому проміжку малюк дуже допитливий та проявляє свій дитячий максимум цікавості до оточуючого світу, взаємодіючи з ним: відкриває шафи, натискає на всілякі кнопки, стукає ложкою чи хитає улюблену підвісну іграшку. Так як дії малюка можуть іноді носити навіть дещо деструктивний характер, батьки мають стежити за дитиною та приділяти максимум уваги та терпіння його цікавості.

Наступним важливим етапом розумово-емоційного розвитку та функціонування дошколярика є розвиток наочно-образного мислення, яке починає активно формуватися у віці від 3 до 4 років. В порівнянні з попереднім типом мислення, ця форма є вже більш ускладненою. Дитині вже не потрібно торкатися та взаємодіяти з предметами, щоб дати їм якусь свою дитячу характеристику чи аналіз. Малюкові достатньо дивитися та на основі баченого складати свою дитячу картину. Саме тому у цьому віці діти обожнюють дивитися мультфільми, малюючи свої власні сюжети в голові. Дошколярики 3-4 років активно включаються в читання мами чи тата казок на ніч, тому що, прослухавши історію, малюк уявляє щось своє, таке ж казкове, але те, що базується саме на його власному досвіді. Під час зародження у його простій формі наочно-образного типу мислення (об’єктивно такий тип мислення активно розвивається майже все життя) малюк залучає і уяву. Але наочно-образне мислення базується на реальних образах, а уява – на образних об’єктах.
І найскладніша форма мислення для малюка – словесно-логічна, починає формуватися в 5 років і триває таке формування до 7 років. Дитина вже керується комплексними розумовими процесами, може робити висновки, аналізувати на простому рівні дії та вчинки іншої людини, коментуючи їх, та навіть порівнювати і розподіляти предмети за їх схожими та контрастними рисами. Завдяки такому мисленню дошколярик може висловлювати свою думку в різних простих часових формах та давати оцінку моралі (також на досить примітивному рівні).
Як розвивати мислення дошколярика?
Важливо пам’ятати, що психологи виділяють 2 головних типи мислення – образне та логічне.
Образне мислення базується на основі трьох китів – уява, фантазія та креативність. В основі терміну лежить слово «образ», яке і пояснює суть процесу: малюк пізнає світ через образи і хоча не має ще понять для них, але цей тип мислення є важливим для розумового функціонування, яке тісно пов’язане з емоційним світом дитини. Творчі здібності малюка мають розвиватися та підтримуватися з його найперших років життя. Не секрет, що на часі творчі особистості займають особливе місце в нашому суспільстві, тому батьки мають усвідомлювати, яка відповідальність лежить на їх батьківських плечах.
Як саме можна розвинути образне мислення та творчі здібності дошколярика:
- робіть разом аплікації з яскравого паперу, і це не обов’язково має буті щось конкретне. Хай це будуть абстракції, так навіть краще та природніше. Попросіть малюка через аплікацію з паперу виразити свій настрій та обсудіть, що саме він мав на увазі: чому дитина використала такі кольори, чому саме така форма вирізаної аплікації, чи не хотіла б вона додати блискіток до аплікації та т.і.;
- під час прогулянки в парку знайдіть листочок красивої форми та насиченого кольору та придумайте разом казкову історію, зробивши цей листочок її головним героєм. Щоб малюкові було легше та зрозуміліше, ви можете розказати початок історії, а дитину ви можете попросити придумати її фінал. Під час такої активності будьте максимально терплячими та не підганяйте дитину. Поєднати прогулянку та придумування спільної історії може стати гарною традіцією;
- вдома, пораючись на кухні та готуючи обід, залучайте до справи своїх дочку чи сина. В процесі спільної справи ви можете запропонувати дитині знайти спільні риси у продуктів: лимони та яблука, цибуля та картопля. Це може бути просте порівняння форми, кольорів, смаку і всього, що підкаже вам ваша уява.
Логічне мислення – це певний ряд таких розумових операцій, як сприйняття, аналіз та раціональне прогнозування ситуації з можливими її наслідками в майбутньому. Звучить занадто складно, нудно та навіть непотрібним для малюка, чи не так? І повірте, в такій першій реакції на пояснення терміну є певний відсоток правди. Адже психологи, медики і педагоги не радять до 4,5 років активно фокусуватися на розвиткові такого типу мислення, так як цим можна спричинити перевантаження мозкової діяльності дошколярів. Малюк і без того зайнятий вивченям та аналізуванням інформації, яка регулярно поступає з оточуючого середовища. Малюк і так набуває свій особистий досвід та соціалізується, що по своїй суті є комплексним та складним явищем. Але важливо і не ігнорувати розвиток логічного мислення у віці 5 років, так як в першому класі дитина почуватиме себе некомфортно без навичок аналізу сутуації, встановлення зв’язків між предметами, знаходження рішення простої проблеми та т.і.
Які види ігрової діяльності та вправи допоможуть розвинути логічне мислення малюка:
- візьміть дитину з собою до супермаркету і запропонуйте обрати частину продуктів, які ви зможете використати для вечері. Попросіть малюка пояснити, чому саме такий вибір, чому він хоче купити огірки, а не помідори, чи можна замінити в його списку цукерки на фрукти. Ведіть з ним майже дорослий діалог, аналізуючи та пояснюючи;
- знову ж таки, гуляючи на вулиці з вашими сином чи дочкою, загадайте предмет та попросіть дитину відгадати, що саме ви загадали. Для того, щоб розв’язати задачу, їй потрібно буде ставити вам уточнюючі запитання, на які ви зможете відповідати лише «так» або «ні». Ця вправа-гра також потребує вашого терпіння та готовності скеровувати малого в правильне русло;
- а розвинути таку потрібну навичку, як пошук рішення, можна за допомогою простої гри-взаємодії: запропонуйте дитині обрати предмет у вашій вітальні чи на кухні (наприклад, ложка) і далі, по черзі, і ви, і малюк маєте називати усі можливі способи використання цього предмету. Тут важливо показати дитині, що можна активно включати фантазію, а, з іншого боку, малюк зможе об’єктивно побачити, що він готовий самостійно вирішувати, як можна використовувати звичайну ложку.

Виховуючи дитину та мотивуючи її інтереси, розвиваючи його ментальність та внутрішній світ, батькам необхідно пам’ятати, що дитина сама по собі готова від перших днів свого народження вчитись, сприймати, аналізувати побачене та набувати свій власній досвід. У дошкільнят, де мозок та емоції ще не перевантажені шкільною програмою та мільйонними «потрібно», є вроджена готовність та бажання пізнавати світ та оточуючих, але через свою особливу призму.
Тому головна місія батьків, які хочуть бачити розумну, емоційно розвинену та здорову у всіх аспектах особистість, це просто підтримувати максимально безпечне середовище для функціонування свого дорогоцінного малюка. Грайте та підігруйте, пояснюйте та коментуйте, будьте терплячими і любов дитини стане вам найвищою нагородою. А для того, щоб зробити дорослішання вашого дошколярика яскравим та насиченим, гармонійно поєднувати розвиток образного та логічного мислення та залучати найновітніші ігри та види діяльності, вам просто потрібно долучити в свою команду наших репетиторів!