Що таке управління конфліктами?
Управління конфліктом означає виявлення конфлікту та володіння здатністю чи навичками вирішувати ситуацію розумно, ефективно та справедливо, таким чином зменшуючи стрес, який виникає через неприємну ситуацію.
Конфліктів не уникнути, але уміння справлятися з усілякими розбіжностями – просто у наших руках і компетенціях.
Від того, наскільки добре ви вмієте справлятися з конфліктами, залежить ваш професійний розвиток. Однак, всупереч тому, що вважають деякі люди, бути впливовим не означає бути гучним і агресивним.
Існує багато різних способів боротьби з конфліктами, суперечливою поведінкою та протилежною думкою на роботі і в колективі загалом, і іноді найефективніші методи управління конфліктами виявляються непомітними та залишаються непоміченими.
Можливість позитивно відреагувати на негативні коливання в колективі та розв’язати ситуацію до того, як вона загостриться, може вплинути на те, наскільки вас будуть цінувати колеги і як швидко ви будете просуватися кар’єрними сходинками. Інакше ви матимете репутацію неприємної особи, яка не здатна прогресувати через своє негативне ставлення.
Менеджери в бізнесі часто мають свій власний стиль управління конфліктами, доводячи, що методи залежать від особистості конфлікт-менеджера, і що немає однієї ключової відповіді для успішного розпруження ситуації.

Кожна ситуація унікальна та залежить від ряду сприятливих факторів: залучених людей, об’єкта суперечки, місця, дефіциту часу тощо... і, отже, учасники часто змушені реагувати та відповідати інстинктивно.
І хоча крики можуть тільки посилити напружену атмосферу, не потрібно бути слабким і спокійно сидіти, поки інші кричать голосніше, щоб їх почули. Має бути баланс для правильного застосування цієї навички у кожний конкретний момент.
Деякі менеджери можуть бути надто поступливими, іноді на шкоду собі, інші взагалі можуть уникати ситуації або розмови. Інші, тим часом, можуть просто перейти у режим атаки і стати надзвичайно напористими. Яким би був ваш підхід? Звичайно, все це зводиться до того, наскільки тривіальними чи важливими є рішення чи ситуація, залучені люди та їхня поведінка.
Отже, незалежно від того, чи є ви за своєю природою партнером, шукачем компромісу чи бійцем, ви побачите, що немає легкого способу вирішити проблему конфлікту, і врешті-решт хтось має програти. Прийміть, що одного дня ви можете бути на коні, а іншого – поступитися!
Управління конфліктами у групі
Чим більше людей бере участь у прийнятті рішення, тим більше буде розбіжностей, і це може призвести до конфлікту. Однак у бізнесі конфлікту слід уникати за будь-яку ціну, оскільки інакше це може призвести до падіння продуктивності, поганих стосунків у колективі і вплинути на репутацію закладу, фірми чи підприємства.

Тим не менш, у задачі керівництва не входить забезпечення щастя кожного працівника, колеги усі щаблів і посад повинні працювати разом задля уникнення неприємних наслідків конфлікту (наприклад, стресу, напруги та тривожності серед працівників), а також ширшого впливу, який конфлікт може мати на компанію, включаючи її закриття або навіть втрату роботи. Дуже важливо вирішувати конфлікти оперативно.
Дуже важливо пам’ятати, що конфлікт зазвичай ніколи не виникає лише між двома людьми, оскільки стрес, тривога та напруга, які він викликає, зазвичай впливають на всю робочу команду. Отже, що ви та ваші колеги могли б зробити, щоб робота в команді проходила гладко, незважаючи на додаткове емоційне навантаження?
Типи навичок управління конфліктами
У той час як управління конфліктом зазвичай є результатом інстинктивної поведінки, наступні уміння підсумовують здатність успішно розв’язувати конфлікт.
Комунікація
Спілкування є одним із найбільших факторів, що сприяє вирішенню конфлікту. Завдяки хорошій комунікації ви можете пройти через більшість складних ситуацій і вийти з них із рішенням або позитивним результатом (навіть якщо це означає погодитися, що обидві сторони не погоджуються) - але, звичайно, це також вимагає трохи емоційного інтелекту та здатності спілкуватися і розуміти інших!
Причина, чому спілкування відіграє важливу роль на робочому місці, полягає в тому, що ефективна комунікація може допомогти вам прогресувати, тоді як погана навичка спілкування може фактично призвести до того, що ви нікуди не просунетеся у проблемі або зробите крок назад.
Погана комунікація часто стає причиною непорозумінь, що, у свою чергу, може призвести до конфліктних ситуацій.
З іншого боку, гарна вербальна комунікація дозволяє вам чітко пояснити, чого ви очікуєте у майбутньому. Щоб закріпити позитивну вербальну комунікацію, не вживайте слів, які можуть підірвати авторитет, завдати шкоди чи образити людину, з якою ви розмовляєте, а також не використовуйте складну термінологію, яка введе її в оману. Говоріть чітко, ясно, простими реченнями, ввічливо.
Однак вербальне спілкування — не єдиний спосіб підтримувати добрі стосунки. Електронна пошта також є хорошим способом залишатися на зв’язку та тримати в курсі більше однієї людини. Пам’ятайте, однак, що інколи передбачуваний зміст або тон можуть загубитися в електронному листі з простим текстом, оскільки кожен читає та інтерпретує слова по-своєму, без контексту мови тіла та тону, якими можна було б скористатися. Отже, не жартуйте, коли йдеться про офіційні електронні листи!
Коли ви виголошуєте промову чи звертаєтеся до команди на більш офіційній основі, ніж віч-на-віч, навколишній шум і середовище є ключовими. Не влаштовуйте зустрічі в їдальні, наприклад, коли готується обід або миється посуд. Презентації мають відбуватися у відповідному місці з мінімальним звуковим супроводом, щоб дати можливість слухачам сприйняти інформацію, особливо коли ви збираєтеся надати важливу інформацію, яка може призвести до конфлікту, якщо її не взяти до уваги чи не зрозуміти.

Останнє зауваження щодо спілкування... слухайте.
Уміти успішно висловлювати свої думки та переконання — це одне, а слухати й враховувати чужу думку — зовсім інше. Будьте таким же гарним слухачем, як і оратором, і у вас все вийде дуже добре.
Емоційний інтелект
Для декого спілкування приходить природно. Тим не менш, бути весь час співчутливим і розуміючим дано не кожному.
Емоційний інтелект (уміння розуміти свої та чужі емоції) не залежить від вашої освіти чи професійних знань. Він ґрунтується на вашому досвіді спілкування з людьми та розумінні, як вони реагують у різних ситуаціях. Тому соціальні навички разом із емпатією, самосвідомістю та мотивацією є дуже важливими для запобігання конфлікту.
"Почекайте хвилинку», — думаєте ви, — хіба ви щойно не стверджували, що емоційний інтелект стосується розуміння інших, а не себе?" Це правда, але також важливо усвідомлювати свої сильні сторони та обмеження під час роботи з іншими людьми, а також демонструвати свою пристрасть до справи, над якою ви працюєте, щоб пояснити іншим, чому ви маєте такі переконання.
Творчий підхід до вирішення проблем
Останній, але не менш важливий пункт: щоб успішно знімати напруження в команді чи відділі, яким ви керуєте, потрібно знати, як об'єднати людей для позитивної співпраці, а не допустити, щоб вони поводилися як кішка з собакою.
Як уже згадувалося, різноманітність особистостей у компанії — це чудово, адже вона приносить нові свіжі ідеї, робить роботу цікавішою та дозволяє компанії мати ширший набір навичок. Проте, водночас ця різноманітність сильних і слабких сторін може спричинити хаос.
Ігри існують не тільки для малечі на майданчику. Вправи на командоутворення (більше відомі як «тімбілдинг») давно використовуються для того, щоб навчити команди вирішувати проблеми спільно, діючи як одне ціле. При цьому вони спонукають учасників бути відкритими до різних ідей, перш ніж прийти до остаточного рішення. Такі ігри заохочують учасників експериментувати і ставитися до різних підходів та методів із більшою гнучкістю. Це допомагає людям розвивати адаптивність. Проблеми на роботі зазвичай виникають тоді, коли їх найменше очікуєш. Тому навчити команду бути гнучкою — це великий плюс.

Однією з найкращих рис творчих завдань на вирішення проблем є те, що в них немає переможців і переможених. Це дозволяє уникнути розбіжностей чи поділу в команді. Навіть ті ігри, які закінчуються визначенням одного переможця, мають глибший сенс: вони вчать працівників гармонійно співпрацювати.
Можливі ігри для вирішення конфліктних ситуацій
Сайт wrike.com пропонує широкий список ігор для злагодження команди, серед яких виділяється гра "Мінне поле". Ця гра особливо корисна для колективу, в якому потрібно вдосконалити навички спілкування.
Інструкція до гри «Мінне поле»
Для покращення навички спілкування
Необхідне обладнання:
- Порожня кімната або коридор.
- Пов’язки на очі.
- Звичайні офісні предмети (коробки, стільці, пляшки з водою, сумки тощо).
Хід гри:
- Підготовка кімнати: розмістіть предмети в кімнаті так, щоб не було прямого шляху від одного кінця до іншого.
- Поділ на пари: розділіть учасників на пари й зав'яжіть очі одному з них.
- Вербальна допомога: другий учасник має лише словами направляти свого партнера через кімнату, щоб уникнути "мін" (розкиданих предметів).
- Жодних дотиків: партнер, що бачить, не може фізично допомагати «сліпому» партнеру.
- Ускладнення: для більшої складності можна дозволити всім парам виконувати завдання одночасно, змушуючи команди знаходити способи стратегічно спілкуватися серед шуму.