Якщо запитати зараз кожного першого старшокласника, які в нього/неї плани на майбутнє і чим би він хотів займатися, в більшості випадків відповідь буде очевидна – програмування (або ж інформаційні технології).
Давайте коротко та чітко розберемося чому ж і чи дійсно це правда?
По-перше, в Україні дійсно значна частина старшокласників бачить своє майбутнє в ІТ-сфері. За даними останніх досліджень, близько 20% старшокласників виявляють інтерес до кар'єри в галузі інформаційних технологій. Це відображає глобальну тенденцію зростання інтересу до STEM-освіти (наука, технології, інженерія та математика, іноді сюди ще додають і мистецтво), яка стала справжнім освітнім трендом за останнє десятиліття. Тільки ліниві не говорять про програмування онлайн для дітей.
Однак, перш ніж ми перейдемо до наступного пункту, важливо зрозуміти, що STEM-навчання – це не просто технічна освіта. Цей тип навчання – це набагато об’ємніше, глибше та функціональніше: ідеальне поєднання креативності та технічних знань, там де логічне мислення зустрічається з творчим.
Якщо пояснювати на пальцях, то при завданні для школярів обладнати свій клас технікою та потрібними для занять механізмами, вони мають ще включити і свою креативність та зробити так, щоб клас виглядав затишно та красиво.
Такі країни, як Австралія, Китай, Великобританія, Ізраїль, Корея, Сінгапур та США вже давно впроваджують державні програми в галузі STEM-освіти, тому що очевидно, що такий підхід – це про сучасність, про всебічний розвиток та про гармонійне навчання.

По друге, уряд України активно працює над залученням інноваційних технологій в шкільну освітню систему, навіть в теперішніх умовах (особливо!). Наприклад, в Черкасах був відкритий навчальний хаб "Навички майбутнього", де діти можуть використовувати сучасні технології для навчання, включаючи роботи, 3D-принтери та VR-окуляри. Цей центр надає безкоштовний доступ до інтернету та навчальних матеріалів для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), а також для місцевих учнів.
Такі ініціативи дійсно надихають. Також, різні міжнародні організації, як, наприклад, Європейський Союз та ПРООН, підтримують освітні ініціативи з акцентом на IT-напрямку в Україні, забезпечуючи необхідним обладнанням та тренінгами вчителів закладів середньої освіти. І тут не можна не згадати, що там же в Черкасах організовані курси з програмування роботів та створення цифрових презентацій, що допомагає дітям розвивати не лише свої технічні навички, але й усі свої креативні скіли, які в купі та разом можуть стати міцною основою для майбутньої спеціальності.
З чого починати?
Власне, таке питання, що складається всього з трьох слів, є найскладнішим для кожного з нас. Будь-коли та будь-де. А тепер уявіть, що це питання задає собі підліток, який закінчує 11 клас, і, більше того, це питання задають йому батьки. Але, давайте спростимо задачу і залишимо лише одного головного героя, тому що батьки мають врешті-решт зрозуміти, що до своєї дочки чи сина-підлітка таки потрібно прислухатися.
Саме тому, давайте уявімо, що ви закінчуєте старший клас, ви відчули тягу до цифрових/інформаційних технологій, вам подобається розбиратися в тому, як працює сайт, чому саме так спрацьовує та чи інша кнопка, може ви спробували попрацювати з figma і зрозуміли, що вау, це насправді нескладно.
Така ситуація наче шепоче вам на вушко, не сумнівайся в своїх хард та софт скілах, бо може ти - наступний Білл Гейтс чи Стів Возняк?!
Отож, саме час прислухатися до свого внутрішнього голосу та визначатися, якщо IT, то куди, як і в якому напрямку.
Перш за все, варто проаналізувати сучасні тенденції у сфері програмування та зважити на переконливі прогнози, яким ви можете довіряти. Як? Та все просто: використовуйте будь-які (насправді, усі можливі) доступні та, бажано, перевірені джерела. Фейсбук-групи, спеціальні IT, інстаграм-пости та навіть думку друзів і знайомих, які працюють в даній сфері.
Власне, скоріше за все вони вас переконають, що на часі і в найближчі 5-7 років найпопулярнішими будуть точково дві інформаційні сфери, котрі захопили людство і вже декілька років не відпускають: штучний інтелект (ШІ) та блокчейн.

Штучний інтелект (ШІ) — це технологія, яку вже навіть важко назвати революційною, тому що даної характеристики недостатньо для повноти відчуттів. ШІ сягнув настільки далеко, що тепер може контролювати програми та навчати їх самостійно вчитися, запам’ятовувати алгоритми та навіть приймати рішень.
Цей процес включає в себе розробку та проектування інтелектуальних комп'ютерних систем, які можуть аналізувати вхідні дані, вирішувати завдання, досягати поставлених цілей та постійно вдосконалюватися.
А головна магія здогадуєтесь в чому? Вірно! Людина до цього процесу ніц не долучається! Основними складовими ШІ є машинне навчання, глибоке навчання та нейронні мережі.
Реальність на межі фантастики, яка і є нашою реальністю
Блокчейн не такий голосний і можливо ви чули це слово трішечки менше, ніж ШІ, але це не означає, що ви можете ігнорувати дану інформацію.
Блокчейн — це інноваційна система зберігання цифрових даних, де інформація зашифрована та розподілена між пов’язаними блоками. Така хитра система забезпечує відносно високий рівень захисту від несанкціонованого доступу, оскільки дані зберігаються не в одному місці, а розподілені по всій мережі. Вкрасти, хакнути, скопіювати чи зламати таку систему набагато складніше.
А тепер уявіть, що ці два титана починають товаришувати та власне стають союзниками! Страшно? Перспективно!
Так, так, перед вами відкривається океан перспектив, в якому ви точно почуватиметеся вільним дельфіном, розумним та зі світлим майбутнім. До речі, чому дельфін?
На цьому етапі ви можете відволіктися та подивитися трейлер до культового стім-панк фільму з Кіану Рівзом "Джоні-мнемонік" і вам все стане ясно.
IT майбутнє в найсвітліших відтінках
Якщо дивитися в майбутнє з надією, то воно відповідатиме вам тим же і саме з надією чекатиме на ваш прихід. Тому давайте спробуємо рухатися повільно, але впевнено і розібратися, які ж спеціальності будуть популярні, перспективні та дуже IT в найближчі 5 років:
Дата-аналітик
Такий спеціаліст – це володар тих самих DATA, тобто даних в їх великій кількості. Він вміє аналізувати, обробляти та власне керувати Це фахівець, який аналізує великі обсяги інформації, обробляє та робить ведення таких даних.
Як це працює на практиці?
Вас наймає відомий бренд одягу, для того, щоб зрозуміти, який саме контент подобається користувачам і, як працювати з отриманою інформацією. Аналітик в IT-компанії працює з даними, на основі яких робить життєво важливі висновки, репорти та заключення.
В бізнесі без такої інформації ніяк! Тому що дана інформація стає корисною для продакт-менеджерів, маркетологів і навіть СЕО-компаній.
Дата-аналітик – це людина, на якій лежить гора відповідальності, але, якщо він підготовлений та вміє працювати з IT-інструментами, менеджментом та математикою, він може бути справжнім мільйонером!

ML-розробник (Machine Learning)
ML розробник (Machine Learning Developer) – це спеціаліст, який займається розробкою, впровадженням та оптимізацією алгоритмів машинного навчання. Основними обов'язками ML-розробника є створення моделей, які можуть навчатися на великих обсягах даних і робити прогнози або приймати рішення на основі цих даних. Тобто, такий спеціаліст може проаналізувати потрібні дані, підготувати їх до роботи, власне провести експеримент, натренувати модель і поставити її на виробництво.
Архітектор хмарних рішень
Архітектор хмарних рішень (Cloud Solutions Architect) — це фахівець, який відповідає за проєктування, розробку та впровадження хмарних сервісів і інфраструктури для організацій. Ця роль включає в себе як технічні, так і стратегічні аспекти, забезпечуючи відповідність хмарних рішень бізнес-потребам та цілям компанії. Варто не забувати, що хмара – це згусток інформації, який зберігається на різних серверах. Тобто замість того, щоб зберігати дані на різних (як виявилось, не завжди надійних носіях), вони зберігаються на хмарі, до якої (за потреби і дозволу) можуть мати доступ одночасно багато спеціалістів.
Експерт з кібербезпеки
Експерт з кібербезпеки — це спеціаліст, який займається захистом комп'ютерних систем, мереж та даних від кібератак, несанкціонованого доступу та інших загроз. Такі спеціалісти відіграють ключову роль у забезпеченні безпеки інформаційних ресурсів організацій та користувачів. Якщо простими словами, то власне в нас є хмара, на якій зберігається сила-силенна цінної інформації, тому потрібна людина, яка буде на сторожі такої інформації. А ще зможе моніторити, кодувати, аналізувати і трішки чаклувати в хмарному середовищі.

Розробники ПЗ для IoT (віддалене керування пристроями, підключеними до мережі)
Розробники програмного забезпечення для IoT (Інтернет речей) займаються створенням додатків і систем, які дозволяють керувати та моніторити пристрої, підключені до мережі. Вони розробляють рішення, що забезпечують взаємодію між різними пристроями та дозволяють користувачам віддалено контролювати їх роботу.
А що таке Інтернет речей, запитаєте ви? Інтернет речей – це концепція, яка охоплює підключення фізичних пристроїв до Інтернету, котрі можуть взаємодіяти між собою та з людьми. Найпростішим та найпопулярнішим прикладом є смарт-годинник, який може виконувати декілька функцій одночасно: слідкувати за вашим циклом сну, кількістю кроків та активностей, брати на себе функцію телефону і навіть відслідковувати ваше серцебиття! Тому ви вже розумієте, скільки потенціалу прихованого і очевидного у таких розробників.
Якщо ви дочитали статтю до даного речення, це означає, що ви дійсно зацікавлені в IT-сфері і, можливо, саме вона забезпечить вам світле майбутнє.
Але все, що ви маєте пам’ятати та знати – майбутнє у ваших руках, якби банально це не звучало. Відчуйте, який саме напрямок вам відгукнувся, серед сотні IT в інтернеті знайдіть свої та дозвольте собі насолоджуватись тим, що ви робите. Все інше – це лише питання часу!