Величезна цікавість людей до серіалу Netflix «Ферзевий гамбіт» допомогла популяризувати шахи краще, ніж будь-який фільм, книга, турнір чи гравець. Це може бути пов’язано з тим, що головна героїня – жінка.
Шаховий світ може похвалитися лише 37 шахістками, проти величезної кількості шахістів-чоловіків.
Чи саме це привернуло увагу публіки до фільму? Не обов’язково. Але важливо те, що завдяки цьому серіалу шахи стають популярнішими.
Отже, якщо ви нишпорите в інтернеті та шукаєте, де придбати найкращі шахи, які тільки можливо знайти або шукаєте десь на горищі та в шафах той шаховий набір, який був у вас в дитинстві… Ви сповнені ентузіазму і хочете навчитись грати, як тільки знайдете шахівницю? Можливо, найкраще почати з вивчення кожної фігури. Що вона може робити? Яку силу має? Як може впливати на гру?
Поговорімо про шахові фігури. І ви зрозумієте, як грати в шахи.
Короткий огляд
Шахам, в які ми граємо сьогодні, приблизно 6 століть. Ця гра походить від китайської гри під назвою xiangqi, якою захоплювались починаючи з 7 століття нашої ери. А китайська гра, в свою чергу, – це гра в слона або в фігурки. Правилами китайська гра схожа на ще давнішу, в яку грали в Індії та Персії.
По суті, шахи — це військова стратегія, розроблена відповідно до тогочасних армій. Коли ви думаєте про шахи через призму історії, цілком зрозуміло, чому пішаки йдуть першими в бою, ферзь може пересуватися практично без обмежень і що короля потрібно захищати будь-якою ціною
Пішаки мають унікальну особливість. Вона полягає у тому, що коли пішак досягає протилежного боку шахівниці, він може стати будь-якою шаховою фігурою (така дія називається перетворенням або підвищенням).
Зауважте, що часто підвищені пішаки стають ферзями, але вони також можуть бути підвищені до коней, тури чи слона, як вирішить гравець. Однак гравець має лише одного короля, тому пішака не можна підвищувати до короля.
Думки про шахи в історичній площині також допомагають пояснити, чому фігури займають свої місця
Тури представляють собою стіни фортеці, тому повинні стояти ззовні лінії оборони. Коні з їхньою здатністю долати перешкоди та пересуватись на великі відстані не мають залишатись близько до суверенів. Слони, які, ймовірно, виконують роль радників, повинні стояти поруч зі своїми королями, тоді як ферзі, що зіткнуться один з одним, також повинні протистояти на дошці.
Весь королівський ряд стоїть за лінією пішаків. Лінія пішаків служить для захисту більш цінних фігур.
А чи знаєте ви, як нотувати вашу гру? Чи знайомі ви з шаховою нотацією? Ми підготували для вас статтю, де розповіли про позначення ходів під час гри в шахи.
Пішак

Зазвичай пішак першим вступає в бій і здебільшого вважається витратним матеріалом, проте він відіграє величезну роль у шаховій стратегії гравця. Можна, наприклад, віддати перевагу дебютам, у яких пішаки короля пересуваються на два поля вперед для вкидання (іспанський дебют, італійський дебют та інші), або реалізувати сицилійський захист.
Незважаючи на всю свою потенційну силу, пішаки є найменш рухливими шаховими фігурами. Їм дозволено робити подвійний хід лише один раз, коли вони залишають початкову позицію. Після цього вони можуть просуватися лише вперед, по одному квадрату за раз, якщо не атакують. Під час атаки вони можуть рухатися по діагоналі, але все одно лише на одну клітинку за раз.
Навіть король має більшу свободу пересування, незважаючи на те, що він теж може рухатися лише на одне поле за раз. Тим не менш, він може йти в будь-якому напрямку і на квадрат будь-якого кольору.
Майте на увазі, що пішаки можуть атакувати тільки по діагоналі. Якщо вони стикаються з фігурою суперника лоб в лоб, їхній подальший рух буде заблоковано, доки ця фігура не посунеться.
Пішаки, незважаючи на всю їхню корисність, отримують лише одне очко... Якщо вони, звісно, не опиняться на кінці дошки, після чого їх можна підвищити.
Звичайно, перш ніж відмовитися від пішаків як одноразових, вам слід дізнатися більше про можливі шахові стратегії, що можуть бути реалізовані на початку гри. Такі стратегії зазвичай починаються з ходу саме пішака.
Які ще стратегії можна використовувати на початку гри в шахи? Читайте більше в нашій статті.
Слон (або «єпископ»)
Згадайте ще раз про радників середньовічного короля: вони мали багато знань і могли досить вправно розробляли стратегії, але, що стосується активних дій, вони були раді дати іншим виконувати брудну роботу. Те саме можна сказати про шахових слонів.
Вони можуть рухатися лише по діагоналі, і повинні залишатися на квадратах свого кольору. Тобто чорний слон поруч із королем може ходити лише по темних полях, а білий слон поруч із ферзем може ходити по дошці лише по світлим полям. Незважаючи на ці обмеження, слони можуть пересуватись по шахівниці скільки завгодно, зупиняючись лише після захоплення фігури. Або ж коли вони досягнуть позицій, бажаних для гравця.
Як і більшість інших фігур, слон не може перестрибувати через фігури свого кольору. Це може пояснити, чому іспанська партія є найпоширенішою. Вона звільняє слона та ферзя білих, не даючи чорним такої ж переваги.
За відносно незначну силу в грі кожному слону надається три очки.
Кінь (або «лицар»)
Це єдина шахова фігура, якій байдуже, чи стоїть щось перед нею. Кінь з його незвичайною схемою руху може перестрибнути будь-яку іншу фігуру, білу чи чорну.
Коні йдуть двома квадратами за раз, по суті, вимальовуючи Г-подібну фігуру. Вони можуть рухатися вперед, назад або вбік. І вони не мають собі рівних у контролі центру дошки.
Лише за два ходи конь (ферзь) будь-якого гравця може зайняти позицію E4 – цінне стратегічне поле. Така позиція може визначити результат гри.
Тим не менш, коні вважаються другорядними фігурами. Їхня вартість, як і вартість слонів, обмежена трьома балами.
Кінь і тура більше могутні, ніж цінні.

Тура (або «грак»)
Як захищалося б середньовічне місто без фортифікаційних споруд? Як би зміг обійтися шаховий король без укріплення його крайньої фігури? Відповідь на обидва запитання: ніяк. З турою ми отримуємо серйозну підтримку всьому війську!
Вона рухається горизонтально або вертикально на скільки завгодно квадратів, якщо її шлях не блокує фігура її власного кольору. Крім того, вона забезпечує таємний відхід для короля, який потрапив у біду. Хід називається рокіровкою, при якому король і тура (майже) міняються місцями. Роківка може відбутися якщо:
- ані король, ані тура не зрушили зі свого вихідного положення;
- між турою і королем немає інших фігур;
- король не під контролем;
- король не пройде крізь поля під атакою.
Очевидно, що рокіровка може відбуватися лише один раз за гру. Саме ця функція та універсальність тури надають їй п'ятибальну оцінку.
Ферзь (або «королева»)
Ось де справжня сила шахів! Ферзь має найбільшу рухливість – вона може рухатися як тура чи слон, залежно від того, чого вимагає ваша стратегія. Єдина фігура, яку вона не може імітувати, це кінь. Його рухи та сили унікальні. Крім того, ферзь не може перестрибувати через інші фігури на дошці.
Все-таки королева – це влада. Вона отримує цілих дев'ять очок і захопити її є (або повинно бути) метою кожного суперника.
Цікавий факт: через силу королеви цю гру іноді називають "Mad Queen Chess" ("Зла шахова королева"). Це також може пояснити, чому Netflix вибрав "The Queen's Gambit" ("Ферзевий гамбіт") для своєї назви, на відміну від "The King's Gambit" ("Гамбіт короля") або "Руй Лопез".
Король

Незважаючи на те, що король є найважливішим, він аж ніяк не є найпотужнішою шаховою фігурою. Він може рухатися лише на одну клітинку за раз, хоча й у будь-якому напрямку, і постійно перебуває під загрозою. Крім того, якщо йому загрожує безпосередня небезпека, тож варто думати заздалегідь, як його захистити.
Кожна сторона може мати лише одного короля. Пішак не може бути підвищений до короля. Короля неможливо взяти в полон, як тільки у нього закінчаться безпечні місця, куди можна перейти його обмеженими рухами, гра закінчується.
Технічно пішака можна підвищити до короля, але ваша гра незмінно закінчуватиметься внічию. Крім того, хіба не можна передбачити, що відбуватиметься, коли два королі претендуватимуть на один трон?
І навпаки, якщо король може продовжувати рухатися нескінченно довго, щоб уникнути захоплення, але не може перемогти свого суперника, партія вважається нічиєю.
Королю не нараховується балів.
Примітка
Книга, на основі якої створено «Ферзевий гамбіт», була опублікована в 1983 році. Події розгортаються наприкінці 1950-х – на початку 1960-х років і описують життя та досягнення вченої шахістки.
Ця історія дивним чином збігається з історією Боббі Фішера у світі шахів. Він став відомим в еру Queen і виграв свій перший в історії гросмейстерський турнір, коли йому було всього 14... Приблизно стільки ж Бет Гармон – головній героїні серіалу.
Сюжетна лінія включає в себе боротьбу Бет із зловживанням нею психоактивними речовинами. Вона використовує їх, щоб маскувати або замовчувати свої проблеми з психічним здоров’ям. Боббі Фішер ніколи не вживав наркотиків чи алкоголю, але мав проблеми зі своїм психічним здоров’ям протягом більшої частини свого дорослого життя.
Нарешті, «Ферзевий гамбіт» має такий самий ефект, як і історія Боббі Фішера після перемоги над Борисом Спаським у 1972 році: фанати серіалу почали цікавитись грою в шахи, а New York Times називає це «шаховою манією».
Вам хочеться стати професійним гравцем у шахи? Все можливо! Починайте вчитись вже сьогодні! І нехай гра в шахи принесе вам максимум балів!
Детальніше про шахи для початківців читайте в нашій статті.