Незважаючи на шалену зараз популярність, логопедія (наука, яка вивчає мовленнєві порушення найрізноманітнішого характеру та корегує їх) відносно нова та юна сфера.
Батьки все менше і менше панікують при мовних порушеннях своєї малечі, тому що знають, що завжди можна проконсультуватись з логопедом.
Фаховий лікар, який виявляє та коригує порушення мови у дітей, працює не лише з мовою та мовленням, але й розвиває дитячі мислення, увагу, пам'ять і навіть моторику. Для комплексної підтримки звертайтеся також до логопед-дефектолог.

Любов, турбота та спостережливість
Тому перша порада батькам – це бути турботливими, люблячими та спостережливими, виховуючи свою дитину. Ні в якому разі не варто робити поспішних висновків чи панікувати, тому що попри спільні біологічні механізми, кожна дитина унікальна у своєму розвиткові та зростанні.
Отож, ті самі тривожні дзвіночки, через які слід проконсультуватись з логопедом:
- До одного року ви так і не почули від свого малюка агукаючих звуків та слів-лепетання («ма-ма-ма, бу-бу-бу»), а також він зовсім не реагує на ваші звертання до нього.
- Від одного з половиною і до двох з половиною років дитина все ще чітко не промовляє прості слова («баба», «киця», «дай», «пити») , а все, що ви чуєте – це незрозуміле лепетання.
- Від двох до трьох років дитина об’єктивно все розуміє, але не говорить і не показує ознак ускладнення свого мовлення. Вона все ще продовжує використовувати свою незрозумілу мову і замість питань «що» та «чому» дитина віддає перевагу жестам.
- У віці від чотирьох і до п’яти років дитина робить помилки в окремих звуках, не може запам’ятати дитячі віршики і некоректно вимовляє слова, які на перший погляд можуть здатися веселою дитячою мовою (не «казка», а «каська», наприклад).
- Від п’яти до шести років дитина погано вимовляє звуки, плутає відмінки та має проблеми із запам’ятовуванням. У школі, відповідно, у неї труднощі з читанням та письмом.
- У будь-якому віці у дитини після травми голови почалися проблеми з мовленням. Тут відразу потрібно звернутися як до логопеда, так і до невропатолога.
Чому батькам варто прислухатися до мовлення своєї дитини та бути дуже уважними, пояснення просте: якщо у дитячому віці спостерігаються певні мовні дефекти, то відкоригувати їх в такому віці набагато простіше, ніж у дорослому.
А все тому, що затримка мовного розвитку (ЗМР) – це складні процеси, які можуть протікати у окремої дитини по-своєму, не повторюючи інші випадки. Фундаментом для ЗМР завжди будуть два аспекти – біологічний та соціальний.
Правильні звички змалечку
Навіть коректна вимова та літературна мова починається з родини та прикладу батьків. Для того, щоб привчати малечу до правильної вимови, гарної інтонації та швидкого поповнення словникового запасу, саме в родині, вдома потрібно налаштувати мовленнєві механізми та сприятливі домашні умови.
Спочатку батьки формують усі звички всередині родини, а вже потім привчають перекладати досвід на оточуюче середовище.

Ось декілька простих, але таких важливих рекомендацій, яких варто дотримуватися по відношенню до малюка з перших днів його життя:
- Проста та буденна, але регулярна розмова з дитиною про погоду за вікном чи про страву, яку ви плануєте приготувати, спрацює як логопедична вправа. Розмовляючи з малюком, ви активізуєте мозкові процеси, які в свою чергу запускають розвиток логічного та творчого мислення, поповнюють дитячий словничок, «розговорюють» дитину, тренують її пам'ять та навіть піднімають рівень самооцінки;
- Читання вголос – це взагалі мовленнєвий скарб, адже привчити малюка до читання та до книг змалечку – це автоматично виростити свідому та всебічно розвинену людину. Книги – це невичерпний ресурс знань, інформації та емоцій, які розвивають, виховують та роблять з дитини справжню особистість;
- Грайте зі своєю малечею в логопедичні ігри, які, до речі, не поступаються в своїй цікавості та насиченості звичайним. Наприклад, запропонуйте дитині погратися в «Кораблик», гра, яка розвиває дихання (зробіть паперовий кораблик, та покладіть його на воду, яку ви попередньо налили у ємкість. Попросіть дитину подути на кораблик, вимовляючи протяжний звук «фффффф», а потім – преривчастий “п-п-п-п”);
- Зробіть звичкою вивчати нове слово щодня, яке додаватимете в активний словниковий запас дитини. Спочатку поясніть малюкові, що слово означає, а потім потроху вживайте це слово, говорячи на різні буденні теми;
- Будьте уважні до вимови дитини та виправляйте помилки. Пам’ятайте, що «сюсюкання» батьків шкодить більше, ніж ви собі можете уявити. Якщо «сюсюкатись» регуляно і вже з відносно дорослим малюком, то маєте усі шанси ставати в чергу до логопеда і в процесі коригувати мовлення своїх сина чи дочки вже з професіоналом. Дитина ловить неправильну вимову слів на льоту і сприймає її, як коректну. Вже дорослу дитину достатньо важко відучити від неправильної вимови;
- Дрібна моторика надзвичайно важлива для розвитку мови та мовлення. І вам не почулося, так-так. Мозкові центри, які відповідають за рухи пальців, а також центри, що контролюють мову та мовлення в нашому мозку, знаходяться поряд. Активізуючи центр, що відповідає за дрібну моторику, ви включаєте та розвиваєте автоматично і сусідній центр, тобто в нашому випадку – ділянку, яка відповідає за мову та мовлення. Тому збирати лего, вирізати фігурки, ліпити з пластиліну – це ті вправи, які не лише розвинуть м’язи, але й покращать якісно мовленнєві звички малюка;
- Будьте уважним слухачем та активним співрозмовником для свого малюка. Не ігноруйте його запитання, не перебивайте його розповіді та не мовчіть, коли дитина просить вас щось розказати. Кожну прогулянку чи похід в магазин використовуйте, як можливу нагоду поговорити з дитиною та послухати її. Таким чином ви не лише розвиваєте дитячі мовленнєві навички, але й налаштовуєте тісний емоційний зв'язок з дитиною.
Логопед – майстер на всі руки
Логопед насправді має декілька суперсил, якби казково це все не звучало.
Фахівець з логопедії – це людина, яка має педагогічну освіту, хоча дуже багато сучасних джерел все частіше називають логопеда лікарем.
Але насправді це - педагогічний працівник, який не ставить діагнозів та не лікує хвороби. Такий спеціаліст проводить логопедичне обстеження, що базується на детальному зборі та аналізі усіх можливих даних: перебіг вагітності, пологів та усіх (чи майже усіх) нюансів про розвиток дитини.
І якщо ви шукаєте справжніх професіоналів, то дивіться на багатопрофільного спеціаліста, який розуміється не лише в логопедії, але й знається на анатомії та фізіології мовних органів.
Тому тут варто зробити помітку, що логопед може мати медичну освіту, а також є спеціалістом в психології, що допоможе йому розібратися в психічних процесах не лише дитини, але й дорослого. І такий професіонал також має освіту в наступних суміжних сферах: лінгвістиці, філології, нейропсихології та нейроанатомії.
Володіючи таким багажем знань, логопед з легкістю виконає наступні задачі:
- Виявивть дефекти мови і мовлення.
- Визначить та надасть опис діагнозу.
- Запропонує способи лікування.
- За потреби залучить інших суміжних спеціалістів до процесу.
- Виконає спеціальні вправи та організує коригуючі заняття.
- Призначить та контролюватиме виконання домашні занять.
- Регулярно аналізуватиме прогрес чи регрес випадку.

Логопед для дітей з РСА
Коли ми говоримо про логопедію, не можна не згадати про мовленнєві проблеми у особливих дітей – дітей з аутизмом. Аутизм – це хвороба (розлад), що пов’язана з органічним ураженням мозку або через вплив генетичних факторів.
Розлади спектру аутизму (РСА), на жаль, продовжують набирати оберти і кількість таких випадків зростає з кожним роком.
Так як такі розлади непросто помітити на перших етапах їх появи, батькам варто розуміти, які ж саме індикатори вже можна вважати відхиленнями.
Отож, тримайте ще один список «червоних прапорців»:
- Малюк не встановлює з вами зоровий контакт.
- Дитяча цікавість або ж відсутня, або знаходиться на дуже низькому рівні.
- Дитина досить довго не говорить або ж, заговоривши, раптово припинила це робити.
- Малюк ухиляється від обіймів і починає нервувати та навіть агресувати при будь-яких можливих дотиках.
- Міміка та жести дитини відсутні або ж обмежені.
- При звертанні до малюка, він не реагує, хоча ви точно знаєте, що це аж ніяк не проблема з дитячим слухом.
- Дитина робить одноманітні, механічні дії дуже довго і неможливо переключити її увагу на щось інше.
Коли ви вже розумієте, що виховуєте саме таку «особливу» дитину, варто пам’ятати, що у її вихованні життєво важливий комплексний підхід для кожного вашого спільного з нею кроку.
Звісно буде непросто, тому що тут не обійтися поодинокими візитами до логопеда, але, налаштувавшись на активні дії та гарний результат, ви зможете виховати чудову дитину.
Чому в таких випадках важливо долучати не лише логопеда, але й психолога, дефектолога, невропатолога і навіть фізіотерапевта? Тому що мозок – це занадто складний механізм і його складність та особливе функціонування торкатиметься не лише мовного апарату дитини аутиста. Сучасні науки, підходи і талановиті спеціалісти допоможуть вам прийняти свою особливу дитину, навчать правильної поведінки та запустять процеси, які дадуть найкращих результатів.
Але, виховуючи будь-якого малюка, займаючись з логопедом, ходячи на консультації та формуючи якісні звички, кожні тато та мама мають пам’ятати, що миттєвих результатів не буває. Однак, з іншого боку, батьківські любов, терпіння, уважність та відповідальність творять справжні чудеса.