В Україні щороку відбуваються масштабні заходи, присвячені аніме та гік-культурі, навіть у час війни. Один із найвідоміших — Kyiv Comic Con, де збираються фанати аніме, манґи та коміксів, щоб подивитися прем’єри, взяти участь у косплеї та послухати лекції від популярних блогерів.
Також AnimeCon Ukraine цілком присвячений аніме й японській культурі. Там можна пограти в тематичні ігри, пройти квізи, придбати аніме-товари та зустріти косплеєрів.
Спочатку у світі аніме сприймалося як стиль ручної або комп’ютерної анімації, що виник у Японії, і слугував своєрідними воротами до японської культури та впливу.
Насправді термін «аніме» (アニメ) походить від англійського слова «animation» і сьогодні є синонімом захопливої, глибокої оповідності та художніх візуальних ефектів, властивих багатьом японським мультсеріалам і фільмам.
З роками аніме пройшло шлях від нішового мистецтва до глобального культурного феномену завдяки наступним ключовим подіям:
1910-ті
Вийшов один із найдавніших збережених японських короткометражних анімаційних фільмів — Namakura Gatana («Тупий меч»).
1950-ті
Побачив світ перший повноколірний аніме-фільм — Hakujaden («Легенда про Білу Змію»).
1960-ті
Astro Boy стартував як чорно-білий анімаційний серіал.
1970-ті
З’явився жанр меха-аніме (роботи), зокрема Mobile Suit Gundam.
1980-ті
Akira став одним із перших культових аніме-фільмів, що здобув міжнародне визнання і сприяв популяризації аніме за межами Японії.
1990-ті
Легендарні дитячі серіали, як-от Sailor Moon, Pokémon та Dragon Ball, стали світовими феноменами.
2000-ні
Фільм Хаяо Міядзакі Spirited Away отримав «Оскар» за найкращий анімаційний фільм у 2003 році.
2010-ті
Фільм Your Name (Kimi no Na wa) підкорив світ кіно, зібравши понад $380 мільйонів у світовому прокаті та ставши найкасовішим аніме того часу.
2020-ті
Demon Slayer: Mugen Train захопив японський і світовий прокат, перевершивши Your Name та Spirited Away.
Що таке аніме?
У той час як для решти світу аніме — це те, що «роблять у Японії», для самих японців це слово має набагато ширше значення. «Аніме» насправді — це просто скорочення від слова «анімація».

Це означає буквально будь-яку анімацію — японську чи іноземну, для дітей чи дорослих. Відповідно, будь-який мультфільм на Cartoon Network або PBS — незалежно від країни походження — технічно можна назвати аніме.
Однак усе трохи складніше, адже не всім японським аніматорам до вподоби цей термін.
Наприклад, Хаяо Міядзакі — відомий аніматор, який працював у Toei Animation, а згодом заснував студію Ghibli, де створив такі шедеври, як Spirited Away і Princess Mononoke, — критикує цей термін. Він вважає, що слово «аніме» відображає занепад форми анімаційного мистецтва.
Цей термін з’явився у 1980-х роках — під час масового виробництва аніме-серіалів. Його скорочення, на думку критиків, символізує обмеження, що постали перед формою.
Хай там як, це тема для інших дискусій. Така позиція свідчить, що не всі в захваті від нинішнього стану японської манги й аніме.
Чому японське аніме таке популярне?
Історичний контекст пояснює, як розвивалося аніме й зростала обізнаність про нього. Але чи пояснює це його постійну популярність? Ймовірно, ні.
Головне, що варто знати про аніме — це величезна індустрія, форма культурної ідентичності та м’якої сили Японії, а також надзвичайно різноманітне явище. Це не єдиний жанр чи стиль — це назва для широкого спектра продуктів. І саме ця широта пояснює його успіх.
Давайте розглянемо детальніше.
Це багатомільярдна індустрія
Будьмо чесні — індустрія аніме приносить колосальні прибутки: $19,1 мільярда на рік (принаймні у 2021-му). Для порівняння, вся світова кіноіндустрія заробляє $136 мільярдів щорічно — враховуючи касові збори та домашній перегляд.
Це дані з 2009 по 2025 рік
Ця сума включає все — від ранобе й аніме-ігор до мерчу та повнометражних фільмів. Японське аніме становить вагому частку світового ринку кіно.
Воно повсюдне
Аніме в Японії — всюди. Це не обов’язково означає, що знайомі персонажі на кожному кроці, але сам стиль і образи впізнавані скрізь.
В аеропортах, на вокзалах, на шкільних автобусах, упаковках снеків і пляшках води — аніме-естетика супроводжує всюди.
Це символ Японії
Як ми вже згадували, аніме асоціюється з Японією — і це важливо. Хоча здається очевидним, бо воно звідти й походить, сенс глибший.

Коли говорять про міжнародний вплив країни, згадують «жорстку» та «м’яку» силу. Перша — це військова потуга. А от «м’яка сила» — це культура. США цим користуються чудово: їхню музику, фільми й серіали дивляться у всьому світі, а англійська — глобальна мова.
Аніме — це японський аналог цього всього. Якщо весь світ дивиться японське аніме — Японія цьому сприяє, підтримуючи індустрію.
За даними Parrot Analytics, компанії з аналітики аудиторського попиту, у 2021 році Attack on Titan став «Найпопулярнішим телешоу у світі».
Це вперше серіал не англійською мовою здобув таку відзнаку, яку раніше утримували великобюджетні голлівудські проєкти на кшталт Game of Thrones та The Walking Dead.
У світі аніме знайдеться жанр для кожного
Навіть якщо ви зовсім новачок у світі аніме, вам завжди знайдеться, що подивитися — завдяки порадам друзів чи простому пошуку в Google.
Є цілі жанри, орієнтовані на різні вікові групи та статі — і це ще до врахування індивідуальних уподобань.
Наприклад, існують аніме, спеціально створені для підлітків-хлопців і дівчат:
Жанр сьонен
- Цільова аудиторія: хлопці-підлітки
- Зазвичай, динамічні історії з темами зростання, дружби та пригод
- Приклади: Наруто, One Piece, Атака Титанів
Жанр сьодзьо
- Цільова аудиторія: дівчата-підлітки
- Зосереджений на історіях, заснованих на стосунках та внутрішньому зростанні
- Приклади: Фруктовий кошик, Сейлор Мун, Картлоловка Сакура
Загалом, одним із найпопулярніших і найбільш доступних для широкої аудиторії жанрів аніме є повсякденність — або «іяшікей» японською.
Цей жанр часто створюється на основі популярної манги (японських коміксів). Такі історії зосереджені на щоденних переживаннях, у них зазвичай показано милих персонажів і красиву, зворушливу атмосферу.
Успішними прикладами є Natsume’s Book of Friends, Only Yesterday і Kiyo in Kyoto. Ці серіали можуть дивитися разом і діти, і батьки, і навіть бабусі з дідусями.
З іншого боку, вибрати улюблене аніме непросто, адже існують також жанри з іншими тематиками, які приваблюють старшу аудиторію:
Жанр сейнен
Цільова аудиторія: дорослі чоловіки
Зазвичай динамічні історії з темами глибших психологічних ідей
Приклади: Темніше за чорне, Психо-пас
Жанр ісекай
Цільова аудиторія: всі вікові групи (переважно молодь)
Обертається навколо життя в іншому світі (поєднання фантазії та уяви)
Приклади: Без гри – немає життя, Re: Zero
Це поєднує культурну й глобальну привабливість
В Японії аніме — це домінантна частина попкультури. Натомість на Заході його здебільшого сприймають як нову форму розваг.
Наприклад, величезна японська попкультура охоплює музику, відеоігри, локальну кухню, кінотеатри та телебачення — і аніме проникає в усі ці сфери.
Воно існує поруч із усіма цими видами розваг, і подібне поєднання характерне лише для Японії — у решті світу такого немає.
До того ж, більшість напрямів японської попкультури мають коріння в традиційному японському мистецтві.
Окрім шаленого успіху в самій Японії, аніме також здобуло глобальну популярність завдяки здатності поєднувати універсальні теми у своїх фільмах і серіалах. Багато з них містять елементи японської історії, культури та фольклору, водночас порушуючи теми дружби, кохання та особистісного зростання.
Саме це й приваблює глядачів не лише з Японії, а й з усього світу!
Глядачі аніме
(азійські регіони)
Японія:
75,87% населення
Філіппіни:
70,50% населення
Південна Корея:
50,70% населення
Малайзія:
42,70% населення
Глядачі аніме
(неазійські регіони)
Україна:
38 % населення
Франція:
62,50% населення
Бразилія:
55,70% населення
Канада:
34,68% населення
Що чекає індустрію аніме в майбутньому?
Згідно з останнім аналітичним звітом, опублікованим Grand View Research щодо розміру, частки та тенденцій ринку аніме, очікується ще більше зростання індустрії — як у Японії, так і на американському ринку.
Станом на 2025 рік ринкова вартість індустрії аніме становить $37 698,9 мільйона! Це здебільшого завдяки постійному зростанню світової фан-бази, а також значним інвестиціям з боку великих стримінгових платформ.
І це ще без урахування бурхливого зростання культурного експорту — таких як аніме-конвенції, косплей-заходи за мотивами японської анімації та величезна кількість мерчу, який щорічно виробляється!
Це означає, що ми побачимо ще більше проєктів японського виробництва, а також анімацій неяпонського походження.
Вплив штучного інтелекту на виробництво японської анімації
Ми вже бачимо, як штучний інтелект і віртуальна реальність стають «зброєю з двома лезами» у сучасному світі — і особливо в аніме.
З одного боку, створити зображення в стилі аніме стало «легко». Достатньо поглянути на останні тенденції зі штучно згенерованими картинками у стилі Studio Ghibli, що викликали запеклі дискусії в інтернеті.

Це справжня дилема для поціновувачів мистецтва. Для професійних аніматорів у майбутньому це може означати перехід до повністю цифрового виробництва — за допомогою ШІ-запитів.
Але чи зможе історія та спадщина створення детальної, ручної анімації зберегтися в первісній мистецькій формі в епоху масового самогенерованого контенту?
Ніхто з нас не може достеменно відповісти на це питання, принаймні поки що.
Але одне можна сказати точно — індустрія аніме продовжить злітати до нових висот — як у Японії, так і за її межами.
Навчіться писати, створювати та малювати аніме з експертом
На завершення — Японія та аніме мають глибокий історичний зв’язок. Тому це мистецтво не має вікових обмежень і не підпорядковується культурним або соціальним рамкам.
Саме тому аніме захоплює людей будь-якого віку — незалежно від того, коли вони вперше його відкрили для себе.
Більшість дітей у Японії та в усьому світі починають дивитися аніме ще змалку — і не полишають це захоплення в дорослому віці. І якщо ви один із них, ваша любов до перегляду аніме цілком могла перерости у бажання створювати його самостійно.
Тож якщо ви хочете вивести своє захоплення аніме на новий рівень — завітайте на Superprof, щоб навчитися писати, режисувати або малювати аніме. На Superprof ви можете опанувати величезну кількість навичок, курсів і навіть мов.
Просто зареєструйтесь — і розпочніть свою веселу навчальну подорож уже сьогодні!